Het laatste formule 1 nieuws

1.200 kilometer zonder opladen? Mercedes ziet het gebeuren

1.200 kilometer zonder opladen? Mercedes ziet het gebeuren

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De teaser van de Mercedes-Benz EQXX laat nog weinig van de uiteindelijke auto zien. Met die opvallende belofte – onderdeel van de toekomstplannen van het merk – mengt Mercedes-Benz zich in de nieuwe krachtmeting binnen de auto-industrie. Waar het lang ging over welke fabrikant de krachtigste motoren bouwde of de snelste sportwagens wist te ontwikkelen, buitelen automakers tegenwoordig over elkaar heen om te zeggen hoe goed hun toekomstige elektrische auto’s zullen zijn. Daarbij lijkt één graadmeter boven alles uit te steken: hoe ver komt zo’n model zonder bij te laden.

De directeur van de Zweedse fabrikant Volvo baarde onlangs al opzien met de belofte dat toekomstige modellen duizend kilometer per laadbeurt kunnen halen, aan de hand van de Volvo Concept Recharge . De auto’s moeten dat onder meer gaan waarmaken door het gebruik van vooruitstrevende ‘vaste-stof-accu’s’, die een hogere energiedichtheid hebben dan bestaande batterijsoorten. Volvo presenteerde onlangs soortgelijke plannen met deze Concept Recharge. © Volvo Mercedes-Benz doet daar dus nog een schepje bovenop. Door middel van een spraakmakend studiemodel, de EQXX, onthulde het Duitse concern hoe het de komende jaren ‘de meest efficiënte auto ooit’ wil ontwikkelen. Om een rijbereik van zo’n 1200 kilometer te halen, wil het bedrijf alles uit de kast trekken op het gebied van aerodynamica (ofwel de gestroomlijnde vorm van een auto), gewichtsbesparing en – eveneens – verbeterde batterijtechnieken.

Volgens de Zweedse Mercedes-topman Ola Källenius werken alleen de beste en meest gemotiveerde technici van het bedrijf aan die toekomst, waaronder mensen afkomstig uit het Formule 1-team van het merk. Tot 2030 pompt het concern in totaal meer dan 40 miljard euro in de ontwikkeling van elektrische mobiliteit, claimt Källenius.

Als de productieversie van het EQXX-studiemodel daadwerkelijk zo’n riante actieradius krijgt als beloofd, komt hij nog veel verder dan de huidige Mercedes EQS. Dat elektrische vlaggenschip van Mercedes-Benz redt nu ongeveer 780 kilometer per laadbeurt en geldt als één van de meest efficiënte elektrische auto’s van het moment. Een andere afbeelding van de EQXX geeft een hint van het lijnenspel, dat extreem gestroomlijnd zal zijn. © Daimler Er is nog zoveel om te lezen en te kijken op HLN.be. […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina 1.200 kilometer zonder opladen? Mercedes ziet het gebeuren