Het laatste formule 1 nieuws

6 supercars met Formule 1-motoren

6 supercars met Formule 1-motoren

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Deze zes scheurijzers doen de AMG One meteen vergeten.

Nu wederom duidelijk is geworden dat de langverwachte Mercedes AMG One nog langer op zich zal laten wachten leek het ons een goed idee om terug te kijken naar de andere pogingen om F1-techniek de straat op de brengen. Sommigen waren succesvol, anderen kwam niet verder dan een paar prototypes, maar stuk voor stuk zijn ze extreem cool. 1. Porsche Carrera GT ’03

Voor velen staat de Carrera GT en zijn goddelijke V10 bekend als een reboot van de teruggetrokken LMP2000 Le Mans -racer. Maar als je een beetje dieper graaft kom je achter het F1-DNA van de laatste analoge supercar. In 1991 leverde Porsche een 3,5 liter V12 aan het Footwork Arrows-team. Die motor bestond echter eigenlijk uit twee oude, bij elkaar geraapte turbo V6’en en was daardoor extreem groot, zwaar, dorstig en zwak.

Om revanche te nemen ontwikkelden de Duitsers voor 1992 een nieuwe V10 naar het voorbeeld van Honda en Renault. Footwork had echter niet het geduld om hier op te wachten en stapte halverwege het seizoen al over naar Cosworth. Porsche trok zich daarop terug en de V10 kwam een paar jaar op de plank te liggen.

Het blok werd in 1999 voor het Le Mans-prototype vergroot van 3,5 naar 5 en uiteindelijk 5,5 liter. In de productieversie van de Carrera GT kwam de V10 uiteindelijk op 5,7 liter. Met 612 pk, een handgeschakelde zesbak met een vreemd werkende koppeling en vrijwel geen elektronische assistentie werd de auto berucht om zijn listigheid. Er werden 1.270 van gemaakt. 2. Yamaha OX99-11 ’92

Bij Formule 1 denk je misschien niet meteen aan Yamaha. Toch speelde de Japanse gigant een belangrijke rol in het middenveld tussen 1989 en 1997. Om de F1-campagne kracht bij te zetten werd de OX99-11 supercar bedacht. De unieke tweezitter was geïnspireerd op Group C Le Mans prototypes en plaatste de passagier pal achter de bestuurder.

Het centrale punt van de Yamaha was een 3,5 liter OX99 V12 met vijf kleppen per cylinder, geleend van de Brabham BT60Y F1-wagen. In race-spec produceerde het blok zo’n 700 pk, maar […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina 6 supercars met Formule 1-motoren

‘Ziggo verliest F1 rechten’

‘Ziggo verliest F1 rechten’

Zit je lekker voetbal-onzin te kijken, komt er ineens serieus nieuws voorbij. Zojuist wist Sportmarketeer Chris Woerts bij Voetbal Inside te melden