Het laatste formule 1 nieuws

Achtbaanrit door de duinen van Zandvoort

Achtbaanrit door de duinen van Zandvoort

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Grand Prix van Nederland Komend weekend keert de Formule 1 na 36 jaar terug op het circuit van Zandvoort, een van de meest historische locaties uit de geschiedenis van de sport. Waar komt die reputatie vandaan? „Op Zandvoort had je pas écht het gevoel dat je een racewagen bestuurde.” De Fransman René Arnoux gaat aan de leiding in de Grote Prijs van Nederland in 1980 op het circuit van Zandvoort. Met een stok en een nepbaard komt hij op zijn raceauto af gestrompeld. Jack Brabham is tweevoudig wereldkampioen Formule 1 en veertig jaar oud – té oud, volgens sommigen. Hier in Zandvoort, op deze zomerse zondag in 1966, wil hij de draak steken met zijn critici. Brabham lacht naar de camera’s , doet zijn baard af, klimt in zijn cockpit en scheurt bij het vallen van de startvlag de duinen in.

Tweeënhalf uur later draagt hij de lauwerkrans. De Australiër heeft het hele veld op minimaal één ronde achterstand gereden. Eenvoudige overwinning? Schijn bedriegt. „Ik schoot Brabham ooit aan op Zandvoort”, vertelt journalist Rob Wiedenhoff, die de Formule 1 vanaf begin jaren zestig volgt. „Ik vroeg of hij op mijn kaartje van het circuit wilde zetten welke versnellingen hij gebruikte in de bochten. Hij schreef erbij: very difficult .”

Zandvoort: een circuit met een reputatie. Dertig officiële Formule 1-races, negentien winnaars. Twee coureurs die tijdens de Grote Prijs van Nederland om het leven kwamen. Komend weekend, als de Formule 1 met de Dutch Grand Prix voor het eerst in 36 jaar neerstrijkt in Zandvoort, keert de sport terug naar één van zijn meest historische locaties.

Al ver voor het Max Verstappen-tijdperk raakte Zandvoort stevig verankerd in de autosportcanon. Waaraan heeft het circuit zijn plek daarin te danken? Oftewel: wat is de ziel van Zandvoort?

Het circuit is eind jaren veertig gebouwd op oorlogspuin. Brokstukken van de jugendstilpanden aan de door de Duitsers afgebroken Zandvoortse boulevard dienden als fundering voor een ruim vier kilometer lange racebaan door de duinen, die in 1948 open ging – het eerste permanente racecircuit van Nederland – en vanaf 1952 deel uitmaakte van het WK Formule 1. Garages

Het […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Achtbaanrit door de duinen van Zandvoort