Het laatste formule 1 nieuws

Actions nieuwe topvrouw groeide met het bedrijf mee: ‘Hajir ís Action’

Actions nieuwe topvrouw groeide met het bedrijf mee: ‘Hajir ís Action’

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Foto Lars van den Brink In een ander leven had Hajir Hajji nu misschien in een bakkersbedrijf gewerkt, of was ze opgeklommen in het supermarktwezen. Op zoek naar een bijbaantje stuurde Hajji in 1997 drie sollicitatiebrieven. „Ik dacht: het bedrijf dat als eerste reageert, daar ga ik werken”, zei ze daarover vier jaar geleden in NRC . De filiaalmanager van een Action-winkel in Amsterdam-Noord won het van de bakker en de supermarkt. „Ik kon nog diezelfde middag beginnen.”

Wat volgde is een verhaal dat werkgevers maar al te graag met de buitenwereld delen – een loopbaan die aan jonge, ambitieuze werknemers laat zien dat alles mogelijk is. Want Hajji begon als zeventienjarige met een weekendbaantje als vakkenvuller en caissière, maar werd al snel bedrijfsleider. Haar managementstudie maakte ze in de avonduren af. En al op haar drieëntwintigste kreeg ze de verantwoordelijkheid over alle winkels in Nederland.

Dat verhaal krijgt nog een volgend hoofdstuk, werd deze dinsdag bekend. Nadat Hajji (nu 41) al in 2011 toetrad tot de directie van het snelgroeiende Action, zet ze nu ook de uiterste stap in het bedrijf: per 1 januari volgt ze Sander van der Laan op als hoogste baas. De 53-jarige Van der Laan blijft daarna nog drie maanden aan, om te helpen bij „een soepele overdracht”, zo staat te lezen in een toelichting.

Onder Van der Laan groeide het Noord-Hollandse Action (5,6 miljard euro omzet, 63.000 werknemers) uit tot een koopjesgigant die in Europa zijn gelijke niet kent. Toen de topman in 2015 overkwam van supermarktketen Albert Heijn had het bedrijf uit Zwaagdijk 655 winkels in zes landen, waar 2 miljard euro werd omgezet. De discounter was toen nog vooral actief in Nederland en België, en nog vrij klein daarbuiten. Zes jaar later zijn Frankrijk en Duitsland de belangrijkste markten en is Action actief in tien landen.

Nu de tweeduizendste winkel in zicht komt, is voor Van der Laan het moment aangebroken om te vertrekken, zegt hij in een reactie. Bij zijn aantreden kreeg hij de opdracht het bedrijf uit te bouwen en te zorgen dat het bedrijf ook in de toekomst goed wordt aangestuurd. […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Actions nieuwe topvrouw groeide met het bedrijf mee: ‘Hajir ís Action’