Het laatste formule 1 nieuws

Allereerste McLaren P1 onder de hamer

Allereerste McLaren P1 onder de hamer

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Op zoek naar een McLaren P1? Dit is je kans om een bijzonder exemplaar te bemachtigen. De allereerste P1 gaat later deze maand onder de hamer.

De allereerste, maar wat zegt dat? Is het de allereerste ooit gebouwd, de allereerste klantenauto, het allereerste chassisnummer? Welnu, het is de allereerste McLaren P1 die in het Engelse Woking de fabriekspoort verliet en op kenteken voor een klant werd gezet. Het bewuste exemplaar werd in oktober 2013 aan zijn gefortuneerde klant overhandigd. Het chassisnummer van de auto is 023. Een persoonlijke brief van P1-designer Frank Stephenson zit bij de auto. De toenmalige ontwerpbaas van McLaren Automotive: “Het was met veel genoegen dat ik en ons team er getuige van waren om jullie met onze allereerste baby de wijde wereld in te zien trekken”. Ook de gesigneerde brochure is aanwezig, net als het specifieke schaalmodel en andere literatuur. Nauwelijks van genoten

Nu dik 7,5 jaar later is de in Vulcano Yellow gespoten sportcoupé op Engels kenteken in handen van de tweede eigenaar, zij het binnen dezelfde familie. De kilometerteller vermeldt 3.666 miles, omgerekend zo’n 5800 km, waardoor je kunt stellen dat de twee Engelse bezitters er niet of nauwelijks van hebben genoten. Je mag niet veronderstellen dat daarmee de P1 verwaarloosd is. De sportcoupé bracht afgelopen september nog een bezoek aan McLaren Birmingham en in 2018 kreeg de plug-in hybride sportwagen ondanks zijn geringe kilometerstand een nieuwe hybridebatterij bij dealer McLaren Ascot. Geen gewone McLaren P1 GTR – Sjoerds Weetjes #130 Eerste supercar

De McLaren P1 was de eerste supercar van McLaren Automotive. Het model volgde na de MP4-12C waarmee de nieuw opgerichte sportwagenfabrikant van de Engelse Formule 1-renstal aftrapte. De P1 werd als conceptversie in 2012 op de Autosalon van Parijs gepresenteerd. Enkele maanden later toonde de autobouwer het productiemodel, waarna de bouw van de op dat moment op 375 stuks vastgestelde oplage van start ging. Tegen het einde van de levenscyclus kwam McLaren nog met de overtreffende trap van de P1, de circuitversie P1 GTR . Het was tijdens de ontwikkeling van de Senna dat McLaren een extra exemplaar van de P1-straatversie […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Allereerste McLaren P1 onder de hamer