Het laatste formule 1 nieuws

Alpine weer in de F1: De terugkeer van een onzichtbare oude bekende

Alpine weer in de F1: De terugkeer van een onzichtbare oude bekende

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De naam Renault F1 Team zal niet langer gebruikt worden, dit omdat het fabrieksteam is overgestapt op Alpine F1 Team . Onder die naam zullen Fernando Alonso en Esteban Ocon in 2021 deelnemen aan de Formule 1 . Met deze rebranding van het Renault F1 Team volgt de autofabrikant een nieuwe route, die ze eerder al hebben uitgezet in andere raceklassen. Alpine is echter niet helemaal nieuw, want het betreft een merknaam dat weer van stal is gehaald. Alpine is namelijk van oudsher al bij de autosport betrokken en in dit artikel blikken we kort terug op hun betrokkenheid bij de sport. Eerste optreden

Als we ver in de geschiedenis duiken, dan komen we de naam Alpine in combinatie met de Formule 1 tegen in het jaar 1968. Dit was het jaar dat de Alpine A350 Grand Prix auto werd gebouwd, maar echt tot racen in de koningsklasse is het met deze auto nooit gekomen. De auto is zeker afgemaakt en zelfs getest op Zandvoort door Mauro Bianchi, maar Renault was niet tevreden.

De auto was gebouwd op de Gordini V8 en daarmee toonde Alpine aan Renault dat ze in staat waren om een capabele raceauto te maken. Het probleem was echter dat de Cosworth motoren van toen bewezen sterker en beter waren, waardoor Renault besloot de Alpine A350 Grand Prix niet in te zetten tijdens de Franse Grand Prix en de auto zelfs te vernietigen.

Enerzijds omdat de gebruikte motor niet goed genoeg was, anderzijds omdat de auto niet het ‘image’ van Renault zou reflecteren. Open-wheel racing

Alpine heeft zich nadien nooit echt in de Formule 1 begeven als daadwerkelijke gelijknamige constructeur, maar is altijd links of rechtsom – al dan niet via Renault – bij de autosport betrokken geweest. Zo is het bedrijf in 1971 begonnen met het bouwen van open-wheel raceauto’s, aanvankelijk voor de Formule 3. Tegelijkertijd bouwden ze in dat jaar ook auto’s voor de Formule 2.

De chassis die ze van 1972 tot 1974 gebruikten verschenen ook onder de noemers Alpine A367 op de baan, maar dan wel met een Ford-Cosworth of BMW motor. Dit omdat Renault […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Alpine weer in de F1: De terugkeer van een onzichtbare oude bekende