Het laatste formule 1 nieuws

Analyse: De voor- en nadelen van het F1-motorenbesluit voor Red Bull

Analyse: De voor- en nadelen van het F1-motorenbesluit voor Red Bull

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Na maandenlang gesteggel kwam er vorige week alsnog witte rook: de Formula 1 Commission, met daarin alle teams, de FIA en F1, heeft ingestemd met het bevriezen van de motorische doorontwikkeling vanaf 2022 . Dat het Red Bull-plan unaniem is aangenomen, valt bijzonder te noemen maar brengt ook enkele nadelen aan het licht. Die komen hieronder uitgebreid aan bod, al moeten we beginnen met het overkoepelende en voor Red Bull zeker positieve beeld.

Zo is dit precies wat Red Bull nodig heeft om de Honda-motoren in eigen beheer te kunnen nemen. Helmut Marko noemde het ‘een keiharde voorwaarde’ en liet heel diplomatiek de optie van een F1-vertrek open. Zover is het bij lange na niet gekomen, heel reëel is dat achter de schermen evenmin geweest. Het ging Red Bull er puur om niet nogmaals afhankelijk te worden van een andere motorleverancier. “We zijn bijna te volwassen om nog weer een klantenteam te worden”, liet Horner optekenen. Daarvoor was zo nu en dan hoog spel nodig. Des te meer omdat een nieuwe klantendeal beide formaties in de armen van Renault zou drijven, het merk waarmee Red Bull al een vechtscheiding achter de rug heeft. Mercedes wilde niet leveren, Ferrari heeft op motorisch vlak nog veel werk aan de winkel en als klap op de vuurpijl schrijft het reglement voor dat het merk met de minste klantenteams in de bres moet springen: Renault dus.

Een nieuw verstandshuwelijk met de Fransen is dankzij het unanieme besluit van de Formula 1 Commission voorkomen. Een deal met Honda om de motoren in eigen beheer te nemen, was al eerder gesloten. Kortom: Red Bull kan vanaf 2022 op eigen benen staan of beter gezegd op eigen benen blijven staan. Bij Honda is Red Bull Racing immers ook al een soort fabrieksteam . Dat bevalt prima en dus is doorgaan op de ingeslagen weg logisch voor Marko en de zijnen. De Formule 1 als geheel vaart er ook wel bij. Zo is het voor alle betrokkenen goed dat de kosten in coronatijd worden gedrukt. Dit moet overigens niet worden overdreven, vanaf 2023 had de Formule 1 sowieso al […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Analyse: De voor- en nadelen van het F1-motorenbesluit voor Red Bull