Het laatste formule 1 nieuws

Analyse: Dreiging stoppen Hamilton is vooral onderdeel van politiek spel

Analyse: Dreiging stoppen Hamilton is vooral onderdeel van politiek spel

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Hoewel het al ruim een maand geleden is dat Max Verstappen in extremis zijn eerste wereldtitel in de Formule 1 pakte, is het dossier rondom de zinderende slotfase in Abu Dhabi nog lang niet gesloten. De FIA liet donderdag weten voor de eerste race van het nieuwe seizoen een onderzoek af te ronden en mogelijke regelwijzigingen door te voeren. Ondertussen voeren Lewis Hamilton en Mercedes de druk op. Gaat de zevenvoudig wereldkampioen echt stoppen?

Alles liep op rolletjes voor Hamilton, op 12 december tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi. De Brit leek onderweg naar zijn achtste wereldtitel, tot de crash van Nicholas Latifi voor een safetycarsituatie zorgde. De manier waarop wedstrijdleider Michael Masi er vervolgens voor zorgde dat er nog een ronde kon worden geracet, zit Mercedes en Hamilton nog steeds dwars.

De Australiër sneed figuurlijk gezien wat reglementaire bochten af om ervoor te zorgen dat de allesbeslissende slotrace niet achter de safetycar zou finishen en gaf Verstappen zo de kans om Hamilton dankzij een groot bandenvoordeel in te halen.

De FIA kondigde een aantal dagen na de race aan een onderzoek in te stellen, waarop Mercedes de laatste mogelijkheid om nog in beroep te gaan tegen de uitslag van de race liet varen. Die uitslag staat dan ook volledig vast en er is geen kans meer dat Verstappen alsnog zijn wereldtitel moet inleveren. Het gaat Mercedes om betere regelgeving en toepassing in de toekomst, waarover de laatste jaren meer klachten zijn. Die klachten komen ook niet alleen bij Mercedes vandaan.

De grote vraag rondom het handelen van Masi gaat over zijn autoriteit als wedstrijdleider om de regels rondom de safetycar te negeren. Die autoriteit heeft hij volgens de reglementen, maar de vraag om meer duidelijkheid is groot. Als in de regels klip en klaar staat omschreven wat er moet gebeuren bij een safetycar in de slotfase (bijvoorbeeld de inzet van een rode vlag), dan voorkomt dat controversiële momenten zoals in Abu Dhabi.

Daar was Masi er duidelijk alles aan gelegen om de race niet achter de safetycar te laten finishen, waardoor de schijn is gewekt dat hij dit deed met de entertainmentwaarde […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Analyse: Dreiging stoppen Hamilton is vooral onderdeel van politiek spel