Het laatste formule 1 nieuws

Analyse: F1 wil coronaschade wegpoetsen, maar kalender te ambitieus?

Analyse: F1 wil coronaschade wegpoetsen, maar kalender te ambitieus?

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

In het coronajaar 2020 is meer dan de helft van de initiële F1-planning gesneuveld door de mondiale COVID-19-uitbraak. De Formule 1-eigenaren van Liberty Media moesten improviseren om überhaupt iets van het seizoen te redden en om enige inkomsten – ook voor teams – veilig te stellen. De koningsklasse leek na de zeperd van Melbourne best aardig in te spelen op de actualiteit, maar richting 2021 valt daar weinig meer van te merken. De Formule 1 wil terug naar het oude normaal en rap ook.

Die ambitie heeft geleid tot een voorlopige kalender met 23 races, de meest uitvoerige kalender in de geschiedenis van deze sport. Waar in 2020 enkel Europa en het Midden-Oosten als decor van de Formule 1 dienen, wil de sport volgend jaar weer alle continenten (behalve Afrika) bezoeken. Maar hoe reëel is dat gezien de huidige coronasituatie? Het lijkt weliswaar de goede kant op te gaan met een vaccin, maar het inenten van de wereldbevolking zal op z’n minst maanden in beslag nemen. Is een traditionele planning van het wereldkampioenschap, met zelfs nog een schepje erbovenop, dan wel reëel of belandt F1 van de regen in de drup met een situatie waarin de initiële planning opnieuw voor een belangrijk deel sneuvelt? Weerstand in de paddock: de keerzijde van 23 races

Waar corona een complicerende factor vormt, krijgt zo’n uit de kluiten gewassen planning sowieso niet veel handen op elkaar. Om te beginnen is er weerstand vanuit de teams. “Het is behoorlijk veel”, reageerde Max Verstappen bijvoorbeeld. “Voor coureurs is het nog niet eens het grootste probleem, het gaat meer om de monteurs. Zij zijn nog langer van huis. Om 23 raceweekenden bestaande uit een vrijdag, zaterdag en zondag te hebben, dat wordt vrij zwaar voor hen.” Zelfs zo zwaar dat meerdere teams denken aan het rouleren van personeel. Formaties zouden dan met dubbele teams werken om niet een heel jaar dezelfde monteurs te belasten. “We kijken daar nu al enkele maanden naar. We willen inderdaad rouleren met ons personeel. Als je 22 of 23 races per jaar moet bezoeken, dan is dat erg vermoeiend en woont dat […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Analyse: F1 wil coronaschade wegpoetsen, maar kalender te ambitieus?