Het laatste formule 1 nieuws

Analyse: Ferrari-malaise als waarschuwing voor motorleveranciers F1

Analyse: Ferrari-malaise als waarschuwing voor motorleveranciers F1

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Dat Ferrari een pover jaar achter de rug heeft, mag geen verrassing heten. De SF1000 schoot op bijna alle vlakken tekort, al was de pijn op motorisch vlak nog wel het grootst. Dat heeft veel met een technische richtlijn van de FIA te maken, maar er speelt meer. Zo is de malaise van de Scuderia ook een waarschuwing aan andere motorleveranciers richting het Formule 1-seizoen 2021. Motorsport.com analyseert het hoe en waarom.

De teloorgang van Ferrari werd eigenlijk in het Amerikaanse Austin ingezet na een technische richtlijn van de FIA. Die richtlijn nam een grijs gebied in de reglementen weg, waarna de meter van de brandstoftoevoer niet meer kon worden gesaboteerd. Sebastian Vettel en Charles Leclerc bleken een voorname troefkaart kwijt en zouden de pijn vooral in 2020 voelen, toen Ferrari niet langer de beste, maar juist de slechtste motor van het hele veld had.

Alhoewel dit het begin van veel ellende is gebleken, is Ferrari misschien nog meer geraakt door een andere regel – een coronaregel. Om de kosten te drukken is de motorische ontwikkeling grotendeels aan banden gelegd. Motorleveranciers mogen nog maar één upgrade per jaar uitvoeren en die moet al voorafgaand aan het seizoen klaar zijn. ‘Performance upgrades’ tijdens het seizoen zijn namelijk verboden, merken kunnen gaandeweg geen terrein meer goedmaken. Voor Ferrari betekende dit simpel gezegd een heel jaar op de blaren zitten.

Het Italiaanse merk wist naar eigen zeggen wel wat er moest gebeuren om de pijn te verzachten, maar mocht niets doen. “Als de motorische ontwikkeling niet was bevroren dan had daar in 2020 onze volledige focus op gelegen. Dan hadden we al ver voor dit seizoen een upgrade geïntroduceerd. Die upgrade was waarschijnlijk goed genoeg geweest om niet langer de zwakste motor te hebben”, blikt Ferrari-teambaas Mattia Binotto terug. Maar de door hem genoemde upgrade zal door de genoemde regelgeving pas in Bahrein worden geïntroduceerd. Het moet Ferrari in ieder geval weer wat kleur op de wangen geven in 2021. Slechts één kans per jaar, geen doorontwikkeling

De ervaring van Ferrari is bovenal een waarschuwing aan alle andere motorleveranciers. In 2021 zijn namelijk dezelfde […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Analyse: Ferrari-malaise als waarschuwing voor motorleveranciers F1