Het laatste formule 1 nieuws

Analyse: Heeft Mercedes de juiste keuze gemaakt met pitstop Hamilton?

Analyse: Heeft Mercedes de juiste keuze gemaakt met pitstop Hamilton?

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De gesprekken van Lewis Hamilton met Peter Bonnington op de teamradio zijn een van de meest memorabele onderdelen van de Turkse Grand Prix van 2021. Mercedes liet zien dat het de druk voelde in dit WK-duel met Max Verstappen en Red Bull Racing . Mercedes riep Hamilton naar de pits met nog acht ronden te gaan. Toen de Brit besefte dat hij plaatsen verloor op Charles Leclerc en Sergio Perez , was hij woedend.

In Hamiltons ogen had Mercedes een derde plaats op het podium weggegooid, waardoor hij nog maar één punt achter Verstappen had gestaan in het wereldkampioenschap. Het was het ultieme geval van schadebeperking na Hamiltons gridstraf van tien plaatsen als gevolg van het nemen van een vierde verbrandingsmotor (ICE). Hamilton eindigde uiteindelijk als vijfde en heeft nu zes punten achterstand op Verstappen met nog zes races op het programma. De beslissing

Opmerkelijk genoeg behield Hamilton dezelfde set banden vanaf de eerste ronde tot aan zijn late pitstop. De intermediates waren op dat moment praktisch een paar slickbanden en begonnen het moeilijk te krijgen. Alle andere coureurs, behalve Esteban Ocon , kozen voor een nieuwe set intermediates, omdat het circuit in de tweede helft van de race ondanks weinig regen moeilijk opdroogde.

En die nieuwe banden bleken zeer nuttig te zijn. Toen Charles Leclerc de race leidde, dachten hij en Ferrari erover om tot het einde van de race op dezelfde set banden te rijden, maar ze besloten een paar ronden eerder te pitten dan Hamilton deed. In zijn eerste volledige ronde was Leclerc 1,132 seconden sneller dan Hamilton en dit is waarschijnlijk wat de Mercedes-strategen het meest verontrustte. Op dat moment had Leclerc een achterstand van 11,960 seconden op Hamilton, en dat zou zijn teruggebracht tot slechts 1,772 seconden als de tijden precies gelijk waren gebleven.

Natuurlijk blijft niets lang hetzelfde in de Formule 1 en die exacte rondetijden zouden niet zijn gerepliceerd. Naar alle waarschijnlijkheid zouden de banden van Hamilton blijven slijten en zou Leclerc mogelijk sterker zijn geworden nadat hij door de eerste oververhittingsperiode was gekomen. Als Hamilton buiten was gebleven, hadden deze twee coureurs in […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Analyse: Heeft Mercedes de juiste keuze gemaakt met pitstop Hamilton?