Het laatste formule 1 nieuws

Analyse: Hoe F1-wieldoppen werken en waarom ze weer terug zijn

Analyse: Hoe F1-wieldoppen werken en waarom ze weer terug zijn

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

In 2022 keert niet alleen het grondeffect terug in de Formule 1, ook maken de wieldoppen hun rentree. De regelschrijvers hopen met de afdekkappen op de velgen de turbulente lucht die afkomstig is van de roterende wielen te verminderen, om zo de hoeveelheid vuile lucht die de wagen produceert af te laten nemen. Dat moet het voor een achtervolger eenvoudiger maken om langer en dichter achter de voorganger te rijden.

De wieldoppen die we in 2022 zullen zien, zijn een stuk minder complex dan varianten uit het verleden. De teams mogen nauwelijks aanpassingen doen aan het standaardonderdeel, om te voorkomen dat de teams aan het beoogde doel voorbijschieten in hun pogingen tijdwinst te behalen. Desondanks is het interessant om in het archief te duiken en te bekijken hoe de wieldoppen in het verleden werden gebruikt. Ferrari 641 velg detail

De oorsprong van wieldoppen in de Formule 1 ligt veel verder terug dan je misschien zou verwachten. Ferrari experimenteerde in 1990 op Monza al met dergelijke elementen om de drag op de ‘Temple of speed’ tijdens de kwalificatie te verminderen. Het team kon de afdekplaten in de race echter niet gebruiken, want de remmen zouden dan oververhit raken. De hitte die tijdens het remmen werd gegenereerd, kon namelijk niet ontsnappen. Ook de pitstops zouden een stuk ingewikkelder worden, aangezien de wieldop over de wielmoer heen was geplaatst.

Ferrari 248 F1 rear rims detail

Ferrari 248 F1 rims detail

Het duurde vervolgens meer dan een decennium voordat het concept weer eens te zien was. Niet geheel toevallig was het opnieuw Ferrari dat ermee experimenteerde. Ditmaal was het concept iets veranderd. Het team introduceerde een smal velgprofiel voor de achterbanden van de 248. Net zoals in 2022 het geval zal zijn, roteerde het profiel mee met de band. Later in het jaar kwam het team met een grotere wieldop die de gehele velg afdekte, met uitzondering van een opening in het midden voor de wheel gun.

Toyota TF106 rim detail

Toro Rosso STR01 rim detail

Renault R27 side view Brazilian GPZoals gebruikelijk in de Formule 1 blijven innovaties nooit lang onopgemerkt. Enkele races later kwamen Toyota en Toro Rosso al […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Analyse: Hoe F1-wieldoppen werken en waarom ze weer terug zijn