Het laatste formule 1 nieuws

Analyse: Waarom Aston Martin en Vettel lange weg te gaan hebben

Analyse: Waarom Aston Martin en Vettel lange weg te gaan hebben

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Laten we vooropstellen dat de sport Lawrence Stroll best dankbaar mag zijn. Een consortium onder zijn leiding heeft Racing Point gered en heeft daarmee ook een belangrijk verlies voor de Formule 1 voorkomen. Met ‘slechts’ tien teams op de grid komt ieder vertrek van een formatie hard aan en juist die klap is met de pegels van Stroll senior uitgebleven. Het tweede pluspunt van zijn betrokkenheid is dat Aston Martin terug is in de koningsklasse. Oké, het gaat meer om wat stickers en een andere kleur dan dat het echt een raceteam van het Britse sportwagenmerk is, maar het extra cachet is welkom. Aston Martin spreekt toch meer aan dan Racing Point.

Bij dat cachet horen ook andere verwachtingen. Niet alleen van buitenstaanders, maar ook zeer zeker van de kopstukken binnen het team. Zo lieten Stroll senior en teambaas Otmar Szafnauer bij de teampresentatie weten dat het team binnen vijf jaar een gooi naar de wereldtitel wil doen. Een uitspraak die werd gevoed door de resultaten uit 2020 en ook door het optimisme dat bij het aantrekken van Sebastian Vettel komt kijken. Anderhalve maand later zijn de kaarten echter iets anders geschud. Aston Martin heeft bepaald geen vlekkeloze opening van het F1-seizoen achter de rug. Tijdens de wintertest legde men op Mercedes na het minst aantal ronden af en tijdens de seizoensopener wist Lance Stroll één schamel puntje te verzamelen.

De reden hiervan is al veelvuldig besproken: rake en de aangepaste vloer. Het zou Red Bull Racing in de kaart spelen en teams met een lage rake een seconde kosten. Dat laatste is trouwens een inschatting van Szafnauer zelf: “Toen wij de vorige keer op dezelfde lay-out in Bahrein reden, waren we op weg naar een podium. Dit jaar zijn we niet eens in de buurt gekomen. Het is een direct gevolg van de reglementsveranderingen. Als je de kwalificatietijden van vier maanden geleden en die van nu eens vergelijkt, dan zie je dat teams met een hoge rake een seconde voordeel hebben ten opzichte van teams met een lage rake.” Alhoewel dit een probleem is waar ook Mercedes mee te maken […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Analyse: Waarom Aston Martin en Vettel lange weg te gaan hebben

‘Ziggo verliest F1 rechten’

‘Ziggo verliest F1 rechten’

Zit je lekker voetbal-onzin te kijken, komt er ineens serieus nieuws voorbij. Zojuist wist Sportmarketeer Chris Woerts bij Voetbal Inside te melden