Het laatste formule 1 nieuws

Analyse: Waarom een salarisplafond in F1 geen groot verschil maakt

Analyse: Waarom een salarisplafond in F1 geen groot verschil maakt

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De Formule 1 wil vanaf 2023 een salarisplafond voor coureurs invoeren. Het moet de kosten verder drukken en tegelijkertijd afrekenen met exorbitante salariseisen in de koningsklasse. Klinkt best logisch in deze tijd, maar heeft het plan in de praktijk ook enig effect? Of is dit idee vooral leuk voor de bühne? Motorsport.com analyseert.

Laten we beginnen met de constatering dat het invoeren van een salarisplafond om meerdere redenen vrij logisch is. Te beginnen met COVID-19. De hele wereld krijgt als gevolg daarvan economische opdoffers te verwerken en de sportwereld vormt zeker geen uitzondering. Wie de kwartaalcijfers van de Formule 1 eens bekijkt, ziet meteen dat het anno 2020 geen vetpot meer is. Door het opstellen van een uitgebreide racekalender – waarvoor hulde – wordt de pijn nog wel enigszins verzacht, maar dat neemt niet weg dat alle teams de gevolgen in meer of mindere mate voelen. Kostenreductie is dus zeer gewenst.

Daarnaast past een salarisplafond bij andere hervormingen van de Formule 1. De coronatijd is immers aangegrepen om er meerdere veranderingen doorheen te drukken. Zo is het nieuwe reglement met een jaar uitgesteld, heeft FIA-president Jean Todt met een ‘safeguard clause’ meer macht verkregen en is het budgetplafond verlaagd tot 145 miljoen dollar in 2021. Door het aangekondigde vertrek van Honda wordt er ook gesproken over het bevriezen van de motorische doorontwikkeling. Dit plan krijgt niet alle handen op elkaar, maar gesprekken tonen wel aan dat veel teams voor een kostenreductie op motorisch vlak zijn. Zo moeten de uitgaven aan verschillende ‘performance differentiators’ worden beperkt. Waarom dan niet voor de coureurs? Zij vormen toch net zo goed een manier om onderscheid te maken tussen teams? Aangezien het antwoord daarop een volmondig ‘ja’ luidt, is zo’n salarisplafond best logisch.

De invoering ervan laat door enkele juridische haken en ogen nog op zich wachten, maar alle teams hebben wel alvast met het plan ingestemd: maximaal dertig miljoen dollar per jaar voor beide coureurs aan salarishuishouding, bij elkaar opgeteld dus. Het plan moet ingaan vanaf 2023, waarbij al eerder afgesloten contracten voor dat jaar worden gerespecteerd. Max Verstappen heeft dus geluk met zijn vroege […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Analyse: Waarom een salarisplafond in F1 geen groot verschil maakt