Het laatste formule 1 nieuws

Andreas Seidl pleit voor veel meer duidelijkheid tracklimits

Andreas Seidl pleit voor veel meer duidelijkheid tracklimits

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

© Getty Images/Red Bull Contentpool | Max Verstappen aan de leiding in Bahrein 2021. Het incident, waarbij Verstappen met vier wielen de tracklimits overschreed, terwijl hij Hamilton inhaalde, is al sinds zondagavond een hot topic in de media. De tracklimits in bocht 4 zorgde voor veel discussie, tijdens de kwalificatie werd bocht 4 strikt in de gaten gehouden maar tijdens de race was het een stuk onduidelijker.

Na een boardradio van het team van Red Bull halverwege de race leek de FIA ineens van gedachten te veranderen. Max Verstappen werd door zijn team geïnformeerd om het voorbeeld van Hamilton te volgen, en om in bocht 4 wijd te gaan. Vlak daarna kregen zowel Verstappen als Hamilton te horen dat ze moesten stoppen met wijd gaan in die bewuste bocht. Uiteindelijk moest de Nederlandse Red Bull-coureur zijn eerste posities, die hij daarvoor van Hamilton afsnoepte, teruggeven.

Uit onboard videobeelden van de wagen van Hamilton is te zien dat hij tenminste 29 keer wijd gaat in bocht vier voordat de wedstrijdleiding hier een einde aan maakte. Andreas Seidl vertelde na de race dat ze gewoon consistent moeten zijn. Volgens de Duitse teambaas waren de regels vorig jaar duidelijker. Hij benadrukt dat als er duidelijkheid geldt voor elk circuit er volgens hem geen probleem is.

Hoewel Michael Masi erop heeft aangedrongen dat de regels tijdens de race niet werden gewijzigd, zei Seidl dat de handhaving van de tracklimits gedurende het weekend verwarrend was. “Ik moet het nog een keer nakijken, want volgens mij werd je tijd in de kwalificatie afgenomen als je buiten de baan kwam”, vertelde Seidl.

Hoewel de teambaas van Red Bull, Christian Horner beweerde dat Hamilton gemiddeld twee-tiende per ronde won met wijd gaan in bocht 4 beweert Seidl iets heel anders. “In de race vond ik het allemaal wat relaxter omdat je niet direct een tijdsvoordeel behaald. Natuurlijk, als je qua positie een voordeel behaalt omdat je er in een gevecht mee profiteert moet je de positie gewoon terug geven.”

Voormalig Formule 1 -coureur Robert Doornbos stelt dat er wel degelijk veel voordeel is, wanneer er coureur continu de tracklimits in bocht 4 […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Andreas Seidl pleit voor veel meer duidelijkheid tracklimits