Het laatste formule 1 nieuws

Binotto: "Tests bewijzen dat SF21 stuk sneller is dan SF1000"

Binotto: “Tests bewijzen dat SF21 stuk sneller is dan SF1000”

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Ferrari is ervan overtuigd dat de SF21, de wagen voor het komende Formule 1-seizoen, een stuk sneller zal zijn op de rechte stukken dan de auto van vorig seizoen.

De Italiaanse renstal kende met de SF1000 een frustrerend seizoen 2020. Die bolide werd niet alleen gehinderd door een tekort aan vermogen maar ook door een tegenvallend aerodynamicapakket. Het leidde er toe dat coureurs Charles Leclerc en Sebastian Vettel vooral op de rechte stukken veel langzamer waren dan de concurrentie. Het team – dit seizoen met Leclerc en Carlos Sainz – heeft er afgelopen winter hard aan getrokken om de tekortkomingen aan te pakken. Men heeft er alle vertrouwen in dat de SF21 niet aan dezelfde euvels lijdt. Sprekend op een online lanceringsevenement van de Scuderia, zei teambaas Mattia Binotto dat zijn stal in 2021 beter voor de dag zal komen. “Ik denk dat het belangrijkste probleem vorig jaar de snelheid op de rechte stukken was. Niet alleen het vermogen, maar zowel dat vermogen als de luchtweerstand”, legde Binotto uit. “We hebben hard gewerkt. Zowel aan de krachtbron als aan de aerodynamica van de auto, om de luchtweerstand te verminderen. Gebaseerd op onze simulaties, wat we op de testbank kunnen zien aan het vermogen en de luchtweerstand in de windtunnel, denk ik dat we heel wat topsnelheid hebben teruggewonnen.”

En dus verwacht Binotto dat Ferrari dit seizoen competitiever zal zijn dan in 2020 toen het team op de zesde plaats in het F1-kampioenschap eindigde. “We hopen competitief te zijn, maar dat zullen we in Bahrein pas weten. We geloven echter dat onze auto efficiënter is dan die van vorig jaar.” Toch betekent dat niet direct dat Ferrari dit seizoen direct het gat met Mercedes en Red Bull zal hebben gedicht, vervolgde Binotto. “Als ik zie hoe de auto zich heeft ontwikkeld, zowel in de windtunnel als op de dyno, dan geloof ik dat we een significante inspanning hebben geleverd. Maar je weet natuurlijk nooit precies waar je staat als je nog niet op de baan hebt gestaan. Dat moment zal heel belangrijk voor ons zijn. We moeten realistisch zijn, de achterstand op […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Binotto: “Tests bewijzen dat SF21 stuk sneller is dan SF1000”