Het laatste formule 1 nieuws

Bora is 50

Bora is 50

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

1971: Het gouden jaar van de rock, gedomineerd door artiesten als David Bowie, Led Zeppelin en Pink Floyd, was ook het jaar waarin de Maserati Bora zijn levenslicht zag. De iconische sportauto met gestroomlijnde, taps toelopende lijnen en een futuristische en echte ‘rock and roll’ ziel, debuteerde vandaag exact 50 jaar geleden op de Autosalon van Genève.

De Maserati Bora speelt een belangrijke rol in de geschiedenis en markeerde de start van een nieuw hoofdstuk in het verhaal van het merk met de Drietand. Als eerste Maserati-straatauto met een middenmotor achterin markeerde de Bora de weg naar de toekomst en deelt hij tot op de dag van vandaag de belangrijkste kenmerken met het Maserati van nu: exclusiviteit, sportiviteit en hoogstaand design.

In navolging van de trend die eerder al een revolutie teweeg had gebracht in de Formule 1, vroeg Maserati aan Giorgetto Giugiaro van Italdesign om een sportwagen met middenmotor te ontwikkelen die op het gebied van prestaties, design, comfort en veiligheid de lat moest verleggen. Het silhouet van de Bora benadrukt de pure aerodynamische en sportieve ziel van de auto. Het ontwerp bevat vele unieke en elegante details. Een van de vele onderscheidende kenmerken van deze auto zijn de inklapbare koplampen voor een optimale aerodynamica.

De Bora had een topsnelheid van meer dan 280 km/u en de gasrepsons en wendbaarheid waren uitzonderlijk voor die tijd. Het technische ontwerp van de auto was het werk van Giulio Alfieri, terwijl de aerodynamica en styling zijn verzorgd door Giorgetto Giugiaro. De Bora was een trendsettende, gestroomlijnde auto met een futuristische inborst, een waar icoon met de rock-‘n-roll-geest van de jaren ’70.

Voor meer informatie over Maserati: www.media.maserati.com

Lees het hele artikel op de volgende pagina Bora is 50