Het laatste formule 1 nieuws

BREEK: Eerste foto’s F1-auto 2022 zijn gelekt

BREEK: Eerste foto’s F1-auto 2022 zijn gelekt

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Nu eens geen photoshops of andere renders. Nee de eerste échte foto’s van de F1-auto’s van volgend jaar zijn gelekt!

De regels in de Formule 1 gaan volgend jaar behoorlijk op de schop . Dat is voor de liefhebber geen geheim, maar we wisten nog niet hoe de F1-auto’s van 2022 eruit komen te zien. Tot vandaag. De Italiaanse site LiveGP heeft van een kuchende man in een parkeergarage een pizzadoos gekregen met daarin deze twee foto’s. Twee dingen vallen op

Als eerste natuurlijk de vleugels. Die zien er op z’n zachts gezegd veel meer basic uit dan de huidige. Dat heeft natuurlijk een reden.

De huidige F1-auto’s hebben enorm goede downforce. Dat bereiken ze onder meer door de voor- en achtervleugels. Die zitten vol met flapjes en andere dingen die de lucht zo effectief mogelijk over de auto laten glijden.

Voordeel hiervan is dat de wagens sneller zijn dan ooit. Nadeel is dat de auto’s enorm veel vuile lucht produceren. Dat wil zeggen, als je achter een andere F1-auto aanrijdt, dat je tot wel 60% van je downforce verliest. Echt tegen elkaar racen is daardoor vrijwel onmogelijk. Het enige dat een beetje hielp is het door velen gehate DRS-systeem.

Het tweede dat opvalt zijn de wielen. Aan de behuizing van de remschijven is te zien dat er volgend jaar grotere wielen onder de F1-auto’s zitten. 18 inch om precies te zijn. Welk effect hebben deze wijzigingen?

Het belangrijkste is dat er dus weer ‘close racing’ mogelijk wordt gemaakt. De vleugels en de rest van de F1-auto zijn namelijk zo gemaakt, dat de downforce wordt gehaald uit het zogeheten Ground Effect. Dat wil simpel zeggen dat de lucht sneller onder de auto doorgaat dan er bovenlangs en dat de auto daarom aan de weg kleeft. Beetje als een omgekeerde vliegtuigvleugel.

Het voordeel hiervan is dat de vuile lucht achter de auto’s tot een minimum beperkt wordt. Als je er vlak achter rijdt, verlies je vanaf 2022 nog maar maximaal 10% van je downforce.

En als laatste, mocht dit allemaal blijken te werken, dan zal de DRS ook gaan verdwijnen.Wat vind jij van de lieuwe […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina BREEK: Eerste foto’s F1-auto 2022 zijn gelekt