Het laatste formule 1 nieuws

BRM P15 V16 wordt opnieuw gebouwd

BRM P15 V16 wordt opnieuw gebouwd

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

British Racing Motors (BRM) wordt nieuw leven ingeblazen door de bouw van drie nieuwe exemplaren van de P15 V16 . Eén van de auto’s gaat naar John Owen, de zoon van de teambaas van het Formule 1-team van BRM.

Direct na de oorlog begon een groep Britse technici onder leiding van Harry Mundy aan de ontwikkeling van een raceauto. Het mondde uit in de BRM P15 V16. Een auto die op allerlei technische vlakken het kunstje afkeek van vooroorlogse Duitse techniek van Mercedes-Benz. Mundy, hoofdverantwoordelijke voor het project, wilde namelijk de technologie die de voormalige vijand had ontwikkeld ‘uitbuiten’. Onder meer de ophanging en de versnellingsbak was geïnspireerd op techniek uit de Mercedes-Benz W165. De motor die ervoor werd ontwikkeld, was een 1,5-liter V16. Alles met het oog op een deelname aan de racerij en uiteindelijk ook de Formule 1.

De BRM V16 kwam uiteindelijk in 1950 voor het eerst in actie in de racerij en kon – na eerdere mislukte pogingen – uiteindelijk ook meedoen in de Formule 1. In de jaren die volgden, waren onder andere grote namen als Stirling Moss en Juan Manuel Fangio achter het stuur van de alsmaar in ontwikkeling zijnde BRM te vinden. Fangio zou het later ‘één van de best rijdende auto’s’ noemen die hij ooit had gereden. Echt succesvol werd de BRM echter niet; hij verscheen slechts vier keer aan de start van een Grand Prix, haalde twee keer de eindstreep en er werd slechts één punt mee gescoord. Onder meer de betrouwbaarheid van de V16 liet te wensen over, al was het met een vermogen tot rond de 600 pk een een maximaal toerental van 12.000 tpm wel een monster voor z’n tijd.

Nu, 70 jaar na de eerste race-uiting van de BRM V16, wordt de raceauto nieuw leven in geblazen. Dat wil zeggen; er worden op basis van de originele tekeningen drie nieuwe exemplaren gebouwd. Er is namelijk nog maar één originele BRM over en die blijft veilig in het museum staan. Voor John Owen, de inmiddels 81-jarige zoon van BRM-teambaas Alfred Owen, is het een droom die uitkomt. Hij krijgt één […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina BRM P15 V16 wordt opnieuw gebouwd