Het laatste formule 1 nieuws

Column: Juist nu het kan, durft niemand het te zeggen

Column: Juist nu het kan, durft niemand het te zeggen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Column: Juist nu het kan, durft niemand het te zeggen Knettergek werd ik ervan. Sinds 2016 verscheen in élke winterstop het ene na het andere bericht over de zogenaamde titelkansen van Max Verstappen . Logisch, veel Nederlandse autosportfans zien graag een landgenoot winnen en dus werd het publiek bediend. Meestal waren de berichten nergens op gebaseerd – ja, een roeptoeterende Red Bull-adviseur.

Het topje van de ijsberg werd vlak voor de wintertestweken van vorig jaar zichtbaar. Ik las een analyse over het einde van elke dominante periode in de Formule 1 – alsof het een vaststaand feit was, dat Mercedes van haar troon zou duvelen. Totale baloney . Kliks gaan bij sommigen helaas boven inhoud, tegenwoordig.

Met de ijdele hoop op een Nederlandse wereldtitel schreef menigeen Verstappen in de afgelopen vier winterpauzes naar de top. Wishful thinking leidde tot niets en men lijkt te hebben geleerd – tot dusver heb ik deze winter weinig artikelen gelezen waarin buitensporig optimistisch over de kansen van Verstappen wordt gesproken. Uitgelezen kans

Vind ik gek. In de afgelopen jaren heb ik persoonlijk vrij sceptisch tegenover de titelkansen van de Verstappen gestaan, iets wat me niet vaak in dank werd afgenomen. ‘Nou, jij houdt de moed er lekker in, zeg’. Nee, ik ben reëel.

Dat realisme zegt me dat het seizoen 2021 juist een uitgelezen kans biedt om Mercedes naar de kroon te steken. Vanwege de coronaregels zijn grote veranderingen deze winter verboden. Zij die in 2020 tot in medio december hard hebben gewerkt, moeten ook eens wat rust krijgen, is de achterliggende gedachte. Bovendien scheelt het de financieel wankele teams ook behoorlijk in de portemonnee.

Eén van de weinige noviteiten is de nieuwe vloer, een gebied waarop Red Bull haar voordeel kan doen. De FIA eist namelijk dat de teams tien procent van hun downforce inleveren, omdat bandenfabrikant Pirelli in 2020 meermaals situaties heeft meegemaakt waardoor ze peentjes stond te zweten. De druk op het rubber werd soms veel teveel door de bizar hoge bochtensnelheden. Oplossing: laat de wagens minder hard door de bochten vliegen, door ze wat downforce af te nemen.

Hoe dit precies uitspeelt moet […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Column: Juist nu het kan, durft niemand het te zeggen