Het laatste formule 1 nieuws

Column: Yuki Tsunoda is een on-Japanse Japanner

Column: Yuki Tsunoda is een on-Japanse Japanner

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Column: Yuki Tsunoda is een on-Japanse Japanner Ik ben in de ban van Yuki Tsunoda . Waar de één zich vergaapt aan filmpjes van spelende puppy’s en de ander urenlang gebiologeerd naar al die sneeuwfoto’s kijkt, daar ben ik sinds kort een magneet voor Tsunoda-nieuws.

In de afgelopen twee jaren vond ik ‘m al buitengewoon interessant, dat kleine Japanse menneke met het Beatles-kapsel. Japanse autocoureurs hebben bij mij sowieso een streepje voor. Misschien omdat ik uit Noord-Nederland kom – een gebied waarvan menigeen vermoedt dat de bewoners hun vrije tijd vullen met het overgooien van hunebedden terwijl ze oerkreten slaken bij een zoveelste aardbeving.

Het schept direct een band met Japanse Formule 1-coureurs, waarvan menigeen vermoedt dat ze sinds geboorte bij het opstaan dagelijks de woorden harakiri en kamikaze uitschreeuwen, terwijl ze een hoofdband ombinden met het woord banzai erop. Laat maar zien wat je kan

Kleine René keek in de jaren ’90 naar types als Tora Takagi en Ukyo Katayama . Kans is vrij groot dat die namen je niets zeggen, maar bij mij lieten ze een blijvende indruk achter. In de Formule 1 kwam het er niet uit, het waren notoire achterhoedeklanten. Toch bleken Takagi en Katayama sneller dan de gemiddelde gaspedaaltrapper. Takagi werd na zijn F1-carrière Rookie of the Year op Indianapolis, Katayama verloor vanwege een late klapband de zege op Le Mans.

Terugkerend fenomeen: Japanse coureurs leveren in het buitenland pardoes vijftig procent van hun snelheid in. Tenzij ze met z’n allen reizen en een soort Japanse bubbel intact houden. Als er niet voor een Japans team wordt gereden, dreigt er onheil. Takagi werd ROTY dankzij Toyota , Katayama reed voor het fabrieksteam van dat merk op Le Mans.

Zelfs grote namen als Kazuki Nakajima , Kamui Kobayashi en held van beroep Takuma Sato kregen het in de Formule 1 niet voor elkaar. Terwijl ze met fabriekssteun van Toyota (Nakajima, Kobayashi) en Honda (Sato) uitgroeiden tot grote helden in andere klassen. Wilsonbekwame sushivreter

De meeste Japanse coureurs renderen niet buiten het eigen land. Halfgod-in-eigen-land Naoki Yamamoto zag om die reden af van een Toro Rosso-zitje. Diens erelijst […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Column: Yuki Tsunoda is een on-Japanse Japanner