Het laatste formule 1 nieuws

Coronel: "Verstappen was passagier van zijn eigen auto"

Coronel: “Verstappen was passagier van zijn eigen auto”

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Na afloop van de Grand Prix van Turkije kon Max Verstappen op de nodige kritiek rekenen van een aantal analisten. De kritiek had vooral betrekking op zijn slechte start en zijn mislukte inhaalmanoeuvre ten opzichte van Sergio Perez . Later bleek ook dat een compleet verkeerde afstelling mede oorzaak was van de zesde plaats waarop Verstappen eindigde. Tom Coronel denkt daarom dat Verstappen helemaal niet zo’n slechte race reed als het leek op televisie.

“Wat hem uniek maakt, is dat hij altijd in de aanval zit en dat hij er alles aan deed om er voorbij te komen. DRS was er gedurende lange tijd niet in Turkije, dus dan is het anders inhalen”, zo analyseert Coronel de poging van Verstappen om Perez voorbij te komen in de podcast van RacingNews365 . “Je zag dat hij onder de vleugel dook (van Perez, red.) en dat hij zo net op de kerbs kwam en spinde. Dan denk ik altijd ‘hij heeft het wel geprobeerd’. Had hij dan moeten wachten? Nee, want het wachten zit gewoon niet in Max en dat maakt dat hij de favoriet is onder de fans.”

Maar moet Verstappen dan niet iets meer geduld hebben als hij wereldkampioen wil worden? “Ik vind van niet. Hij gaat nu echt het gevecht aan. Je kan ook gewoon wachten tot andere mensen fouten maken. Dat is ook een tactiek.” Bovendien is het niet onoverkomelijk dat je een keer op deze manier spint, vindt Coronel. “Zoals ik al zei: hij dook onder de achtervleugel en kwam in de spray terecht, waarna hij op de buitenkant van de kerbstones reed. Dan lift je en ik dacht dat de auto ook nog begon te stuiteren op hoge snelheid, aan de achterkant. Dan ben je gewoon passagier in je eigen auto, helemaal in die bocht. Dan word je gewoon verrast.”

Daarnaast was niet alles te wijten aan de coureur zelf, zegt Coronel. “We hoorden na de race dat de afstelling van de auto ook niet helemaal optimaal was. Eén kant van de voorvleugel had zeven graden minder downforce. Nou, ik kan je vertellen dat ik het al uniek […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Coronel: “Verstappen was passagier van zijn eigen auto”