Het laatste formule 1 nieuws

De ándere, nieuwe F1 Safety Car: Aston Martin Vantage

De ándere, nieuwe F1 Safety Car: Aston Martin Vantage

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Voor het eerst sinds 1996 zal bij de openingswedstrijd van het nieuwe Formule 1-seizoen geen Mercedes-Benz het startveld begeleiden. Op de grid van het circuit in Bahrain staat – als de wedstrijd doorgaat – een Aston Martin als Safety Car voor het startveld. Ook de Medical Car is een Aston Martin, de DBX om precies te zijn.

Dat de Formule 1 een commercieel circus is, is geen geheim. Dat verklaart waarom er een nieuwe Safety Car en Medical Car voor het seizoen 2021 aantreden. Als F1 Safety Car zet de Engelse autobouwer de Vantage in. Uit het leveringsprogramma van het legendarische merk is dat de sportwagen. Geen onlogische keuze. Daarnaast is de Vantage ook het beoogde volumemodel, terwijl het ook de voordeligste Aston Martin is. De afzet van de sportcoupé kan wel een boost gebruiken, al zijn de verkoopaantallen van de sportwagen inmiddels aan het stijgen. Uit de startblokken

Het is te hopen dat de Aston Martin Vantage tijdens de races niet moeilijk uit de startblokken komt, zoals-ie commercieel dus wel deed. De fabrikant zet de coupé in. Hij is voorzien van een 4,0-liter V8-motor, maar voor deze zware taak onder handen genomen. De Engelsen halen 25 pk meer uit de achtcilinders van de F1 Safety Car dan het voor de productieversie doet. Het maximum vermogen ligt nu op 535 pk. Mercedes-invloed

De F1 Safety Car en de Medical Car waren sinds 1996 het domein van Mercedes-Benz. Aston Martin verdringt aandeelhouder Mercedes-Benz niet helemaal. De twee merken werken samen en verdelen het seizoen in twee gelijke stukken. Aston Martin trapt af, daarna keert Mercedes-Benz op de baan terug. Vervolgens is het weer de beurt aan de Engelsen, enzovoort. Deze commerciële actie past uiteraard in de geldbeluste F1-organisatie.

Maar ook Aston Martin ziet de meerwaarde van een dergelijke actie. Het moet hard werken aan zijn naamsbekendheid en de verkoopcijfers moeten van de nog redelijke verse eigenaren – inclusief Mercedes-AMG Petronas F1-teamchef Toto Wolff – omhoog, zodat de waarde van het autobedrijf stijgt. Dat Mercedes Aston Martin toelaat, mag logisch zijn. Niet alleen vanwege het aandeel dat Toto Wolff in het bedrijf heeft, […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina De ándere, nieuwe F1 Safety Car: Aston Martin Vantage