Het laatste formule 1 nieuws

De droom van elke marketeer: van volgers fans maken

De droom van elke marketeer: van volgers fans maken

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Eerste CMO RoundTable van Adformatie en Oracle

Consumenten lijken ongrijpbaarder dan ooit. Maar marketeers hebben een troef in handen: ze kunnen hun volgers loyaal maken met strategische content. Ware fans creëer je door merk-engagement. CMO’s van topmerken deelden hun visies tijdens de CMO Round Table van Adformatie en Oracle, met als thema Challenge Everything.

Volgen we de consument, of kunnen we hem juist de weg wijzen? Als de coronacrisis de tafelgasten van de Round Table iets duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel dat plotselinge, uitzonderlijke situaties een groot aanpassingsvermogen vergen. Voor veel marketeers was de pandemie een stresstest voor de flexibiliteit van de dienstverlening. De kennis van de CMO over klantgedrag en de markt was hierbij zeker van waarde, al blijven de wegen van de consument soms ondoorgrondelijk.

CMO’s die online aanschoven bij deze Round Table waren Wienke Truijen (A.S. Watson), Bas Nuytinck (GrandVision) en Jean-Paul Duurland (RET). Van push naar pull

De vraag ‘hoe krijgen we weer grip op de consument’ is nog relevanter dan die al was voor de pandemie. Consumenten hebben steeds meer mogelijkheden om communicatie van merken te mijden, erkennen de CMO’s. In de shift naar digitale kanalen zijn de ad-blockers een voorbeeld. Maar de ontwikkeling speelt ook bij de meer traditionele media; in gemeenten waar een ja/ja-sticker nodig is, valt een aanzienlijk deel van het bereik weg voor de huis-aan-huisfolder. Marketeers moeten op zoek gaan naar alternatieve manieren om met de consument in contact te komen.

Dit vraagt om een verandering van strategie, van push naar pull, stellen de CMO’s. Een sterk merk is hierbij essentieel. Investeren in merk-engagement is nodig om te bewerkstelligen dat mensen een merk willen volgen. Niet voor niets is klantcontact in de ogen van de marketeers van blijvend en toenemend belang. Persoonlijk contact hoeft niet per se via de ‘ouderwetse’ kanalen plaats te vinden. Het kan ook een grappige chat zijn met een medewerker van je energieleverancier. Of – in dezelfde sfeer – een gepersonaliseerde welkomstvideo, waarin de nieuwe energiepartij laat zien hoe ze aan de slag gaan om je huidige contract voor je op te zeggen. Merken worden […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina De droom van elke marketeer: van volgers fans maken