Het laatste formule 1 nieuws

De ideale strategie voor de GP van Italië volgens Pirelli

De ideale strategie voor de GP van Italië volgens Pirelli

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Eigenlijk is de opdracht voor Max Verstappen en Red Bull vanmiddag om 15:00 uur als de Grand Prix van italië van start gaat heel simpel: behoud de leiding in die eerste ronde. Een fout zoals Lewis Hamilton die gisteren maakte bij de start, kan kostbare gevolgen hebben, daar kan de Brit in dienst van Mercedes over meepraten.

Als Verstappen namelijk de leiding behoudt, dan heeft hij een tweetal voordelen. Ten eerste is inhalen zeer lastig, dus track position is key , wat vandaag de dag een populaire leus is in de Formule 1. Ten tweede kan McLaren dan als buffer dienen naar Hamilton, zij het met één of twee auto’s.

Van die McLarens zei Verstappen zelf al dat die niet het tempo hebben om Verstappen te volgen. En als zij Hamilton lange tijd achter zich kunnen houden, en gisteren slaagde Lando Norris daar meer dan prima in, kan Verstappen een goede buffer opbouwen. Die buffer zal hij nodig hebben om te verdedigen tegen een mogelijke undercut van Hamilton. Volgens Pirelli heeft Mercedes daar maar één kans voor, want men gaat uit van een eenstopper. Starten op medium banden, om vervolgens te wisselen naar zacht rubber, is in theorie het snelste, maar een variant daarop waarbij de medium en de harde banden worden aangesproken, behoort ook tot de mogelijkheden.

Helmut Marko hintte voor Verstappen naar dat laatste, want met de zachte banden lag volgens de Oostenrijker het gevaar van graining te veel op de loer. Nieuwe softs heeft Verstappen dan ook niet, waar Hamilton bijvoorbeeld nog over twee nieuwe sets beschikt, zoals het overzicht hieronder laat zien. Die kunnen hem helpen als in de slotfase van de race een gooi naar de snelste raceronden kan lonen.

Volgens Pirelli is een tweestopper in alle gevallen sowieso fors langzamer. Verwonderlijk is dat niet, want nergens anders passeert de concurrentie met zo’n hoge snelheid de pitstraat, waardoor het verlies relatief groter is dan op andere circuits.

Lees het hele artikel op de volgende pagina De ideale strategie voor de GP van Italië volgens Pirelli