Het laatste formule 1 nieuws

De meest genadeloze Formule 1-straffen ooit

De meest genadeloze Formule 1-straffen ooit

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Toen Racing Point afgelopen jaar een boete kreeg van 400.000 dollar voor het kopiëren van Mercedes -onderdelen, zullen sommigen hardop hebben gelachen. Het is namelijk een schamel bedrag als je ziet wat voor straffen er in het verleden in de Formule 1 zijn uitgedeeld. Ferrari, Schumacher en Barrichello: 1 miljoen dollar

In 2002 was Rubens Barrichello op weg naar de overwinning tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Vlak voor de finish trapte hij echter op de rem, omdat hij de opdracht had gekregen Michael Schumacher te laten winnen. Er werd schande gesproken van de actie, zeker omdat het nog relatief vroeg in het seizoen was en Barrichello nog meedeed om de wereldtitel.

Het publiek liet tijdens de podiumceremonie de onvrede merken. Met het schaamrood op de kaken dirigeerde Schumacher zijn teamgenoot naar de hoogste trede en gaf hij hem de winnaarsbokaal. Hoewel er geen specifieke regels waren tegen teamorders overtraden de coureurs op het podium de regels door van plek te wisselen. De FIA besloot hard in te grijpen: Ferrari en de coureurs krijgen samen een boete van een miljoen dollar. Renault: voorwaardelijke schorsing van twee jaar

De Grand Prix van Singapore werd in 2008 gewonnen door Fernando Alonso, die profiteerde van een crash van teamgenoot Nelson Piquet jr. Een jaar later bleek dat laatstgenoemde opzettelijk was gecrasht in opdracht van teambaas Flavio Briatore en engineering director Pat Symonds, zodat Alonso kon profiteren van de daaropvolgende safety car.

De FIA schorste Briatore voor het leven, terwijl Symonds vijf jaar lang zijn gezicht niet mocht laten zien in de paddock. Piquet kwam er zonder straf vanaf. Renault bekende schuld en werd voorwaardelijk geschorst voor twee jaar. En Fernando Alonso, die de race won? Die kreeg geen straf, want zijn medewerking werd nooit bewezen. BAR: Twee races schorsing

Het kwakkelende BAR stond in 2005 na enkele races met problemen op het podium in Imola. Na afloopt stuitte de FIA op een bijzonder fenomeen: een tweede, verborgen brandstoftank. Daar zat nog zo’n twaalf liter aan brandstof in verborgen. Na het weghalen van die tank was de auto te licht.

Na lang beraad werd BAR vrijgesproken […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina De meest genadeloze Formule 1-straffen ooit