Het laatste formule 1 nieuws

De meeste bizarre vleugels in de geschiedenis van de Formule 1

De meeste bizarre vleugels in de geschiedenis van de Formule 1

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Recent wordt er veel gepraat over de flexibele vleugels op de Formule 1 -wagens van verschillende teams, maar vergeleken met sommige vleugels die de fans in het verleden kregen voorgeschoteld, stellen de flexibele vleugels van 2021 helemaal niets voor. We nemen er een paar onder de loep.

In 2004 presenteerde Williams haar FW26 met deze verschrikkelijk lelijke neus, die vast zat aan de voorkant van de voorvleugel. In de volksmond zou de neus al snel worden omgedoopt tot de walrusneus. Met het design werd geprobeerd om meer airflow onder de auto door te sturen, om zo de instabiliteit van de wagen te verminderen.

Het werkte niet zoals gehoopt en halverwege het seizoen stapte Williams over tot een meer traditionelere voorvleugel. 1998: X-wings!

Op zoek naar meer downforce, kort nadat er grote regelwijzigingen waren doorgevoerd, experimenteerden verschillende teams met zogeheten X-wings. Deze zagen er ronduit lachwekkend uit en waren terug te vinden boven de sidepods. Je kon ze niet echt missen… Vijf teams, waaronder Ferrari probeerden het uit, met wisselend succes. Uiteindelijk werden deze vleugels verbannen uit veiligheidsoverwegingen, nadat onderdelen tijdens de race van de vleugels afvlogen en omdat het niet goed was voor het zicht van de coureurs. 2001: Arrows A22

Het team van Jos Verstappen en Enrique Bernoldi kwam in 2001 met wel iets heel bijzonders opzetten tijdens het Grand Prix-weekend in Monaco, nadat met een loophole had gevonden in het technische regelboek.

Tijdens de training kwam het met een extra voorvleugel bovenop de neus van de wagen, om zo in de straten van het prinsdom, waar downforce zo belangrijk is, meer neerwaartse krachten te creëren.

De FIA liet het niet toe en zette er uit veiligheidsoverwegingen meteen een streep doorheen. 1996: Jordan 196

Wederom in de straten van Monaco, wederom om meer downforce te creëren. In 1996 was het Jordan dat met een extra vleugel kwam, maar dan aan de achterkant van de wagen. Dit idee werd door de FIA daarentegen niet afgeschoten. Rubens Barrichello kwalificeerde zelfs als zesde, maar in de race zagen beide Jordan-coureurs de finishvlag niet. 1982: Ferrari 126C2

Ferrari kwam in 1982 tijdens het raceweekend in Long […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina De meeste bizarre vleugels in de geschiedenis van de Formule 1