Het laatste formule 1 nieuws

De Suzuki Across is ideaal voor wie in Nederland tapijten rondbrengt

De Suzuki Across is ideaal voor wie in Nederland tapijten rondbrengt

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Foto Merlijn Doomernik Aan de Across klopt iets niet. Suzuki’s hebben geen 306 pk, Suzuki’s zijn geen dikke suv’s van twee ton aan de haak. Men herinnere zich hoe Suzuki in de jaren tachtig zijn Swift aanprees met de slogan The Giant Suzuki, omdat de stadsvlo naar Suzuki-maatstaven al potig was uitgevallen. Zo klein waren Suzuki’s en het merk was er goed in. De Alto werd onvergetelijk, er is geen leuker mini-terreinwagentje dan de Jimny.

Ambitieuzere Suzuki’s hadden iets ongelukkigs. Een grotere terreinwagen droeg de bijna schuldige titel Grand Vitara; minder petieterige modellen als de Baleno, Liana of Kizashi verdwenen als goedbedoelde ontsporingen in de rook van de geschiedenis. In autokringen werd er met sarcastische vertedering over gesproken. De spuuglelijke Liana werd kop van Jut in de autoshow Top Gear , waar hij als ‘reasonably priced car’ werd ingezet voor circuitrondes met wereldsterren in Sneue Auto’s. En dan nu een Suzuki die in zes seconden naar de honderd vliegt. Pardon?

De Across is dan ook geen Suzuki maar een plug-in-hybride Toyota RAV4 met Suzuki-logo’s. Dat kan, omdat Suzuki van Toyota is en badge engineering zo oud als de wereld. Het is snel uitgelegd waarom hij vooralsnog uitsluitend in Suzuki-jas te koop is; voorlopig gaan alle Toyota-versies naar Duitsland. Daar profiteren ook plug-in-hybrides van stevige aankoopsubsidies en kost hij inclusief staatsbonus iets meer dan 41.000 euro, vijftienduizend minder dan hij als Across in Nederland moet opbrengen. Daarom mag de winkeldochter hier de leemte vullen. Leuk hè, die Europese eenheid?

Ter verzachting van de pijn verlaagde Suzuki Nederland de prijs bij voorbaat fors van 65 naar circa 56 mille. Maar waarom zou je nog altijd anderhalf keer modaal stukslaan op een auto met een naam die als smakeloze variatie op het haatwoord Cross direct een straatverbod zou moeten krijgen? Cross Tourer, Crossback, S-Cross, T-Cross, Cross Country – de haatlijst is lang. Toch is hij interessant. Omdat het een Toyota is en ik op deze plaats lovende woorden sprak over de tot dusver leverbare RAV4 zonder laadklepje. Die was zowel ruim, stil en aantrekkelijk als ongewoon zuinig. De aanbevelingen zijn onverkort van toepassing op het […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina De Suzuki Across is ideaal voor wie in Nederland tapijten rondbrengt