Het laatste formule 1 nieuws

De toekomst: GT-klasse voor privateers, in 2023 DTM Eletric

De toekomst: GT-klasse voor privateers, in 2023 DTM Eletric

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Met de seizoensfinale in Hockenheim heeft het Deutsche Tourenwagen-Masters in haar huidige vorm afscheid genomen van het autosporttoneel. René Rast gaat als laatste de geschiedenisboeken in die met deze formule een titel wist te bemachtigen. Volgend jaar wordt de DTM omgedoopt in een GT Plus-klasse voor privéteams. Vorige week lanceerde de organisatie officieel deze plannen via hun eigen website.

In september was al bekend geworden dat de huidige DTM-regels op de schop gingen. Grote autofabrikanten zagen namelijk geen heil meer in de dure en complexe formule, het zogeheten Class-One-reglement. Er moest verandering komen om de DTM in leven te houden. Onder leiding van voormalig F1-coureur Gerhard Berger werd er uiteindelijk besloten dat de Duitse serie in 2021 wordt omgedoopt in een GT Plus-klasse voor privateers. In 2023 hoopt de organisatie een volledige elektrische serie te hebben opgezet. Deze plannen moeten er weer voor zorgen dat het kampioenschap aantrekkelijk wordt voor autofabrikanten, sponsors en fans.

Strafgewicht blijft bestaan, rollende starts zoals in Amerika
Het nieuwe reglement laat meer ruimte over voor verschillende auto-ontwerpen. Daardoor wordt er niet alleen meer gekeken naar de snelheid van de wagens, maar ook naar andere zaken die invloed hebben op de prestaties. Met verschillende en extra strafgewichten wordt er voor gezorgd dat het speelveld dicht bij elkaar blijft liggen en dat races interessant blijven om naar te kijken. Zo krijgen de bovenste drie coureurs in de stand van het kampioenschap extra ballast mee, respectievelijk 25, 18 en 15 kilo.

De indeling van alle sessies en de duur van de wedstrijden zullen in 2021 amper aangepast worden. Elke race bestaat uit 55 minuten plus een volledige ronde en er is een verplichte pitstop. De startprocedure wordt wel anders dan wat we gewend zijn. In plaats van een staande start, komt er nu een rollende variant. Deze procedure wordt vaak toegepast in de Amerikaanse raceklasses. Het startveld komt tijdens de formatieronde in twee rijen naar de start -en finishlijn toe gereden. Als de groene vlag wordt gezwaaid, mogen de coureurs elkaar passeren na de streep. Dit moet volgens de organisatoren meer spektakel opleveren.

Grote automerken opnieuw geïntresseerd […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina De toekomst: GT-klasse voor privateers, in 2023 DTM Eletric