Het laatste formule 1 nieuws

De vier technische wijzigingen aan de Formule 1-bolides voor 2021

De vier technische wijzigingen aan de Formule 1-bolides voor 2021

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Toen het coronavirus en de gevolgen daarvan afgelopen voorjaar als een bom insloegen in de Formule 1 was het duidelijk dat er wat moest veranderen. De uitvoerige regelwijzigingen die voor 2021 op het programma stonden werden al snel op de lange baan geschoven, zodat er geld bespaard kon worden.

Tegelijkertijd werd om dezelfde reden de ontwikkeling van de wagens bevroren. Toch zullen de wagens in 2021 niet helemaal een één-op-één kopie zijn van de bolides van afgelopen seizoen. Om Pirelli tegemoet te komen werden er namelijk wat andere wijzigingen doorgevoerd.

Het Italiaanse rubber, dat de afgelopen twee jaar hetzelfde bleef, kon de toenemende downforceniveaus niet meer aan, dus moest er een oplossing worden gevonden. Een nieuwe band ontwikkelen was onlogisch, aangezien er in 2022 samen met die andere uitgebreide regels ook geheel nieuwe banden zullen worden geïntroduceerd.

Dus koos de Formule 1 ervoor om letterlijk en figuurlijk te snijden in de downforce van de Formule 1-wagens. Dat deden ze op verschillende manieren. De grootste wijziging is terug te vinden in de vloer van de Formule 1-wagens. De drukverschillen onder de vloer van een Formule 1-wagen dragen voor een groot deel bij aan de hoeveelheid downforce die een bolide genereert.

In de vloer is daarom aan de achterkant van de wagen diagonaal ‘gesneden’. Op de illustratie hieronder is het verschil te zien. Bovenaan zie je hoe de vloer er in 2021 uit zal zien en onderaan zie je hoe deze er vorig jaar uit zag. Het lijkt een klein verschil, maar omdat er een stuk vloer wordt weggehaald, zal er ook minder downforce worden gegenereerd.

Artikel gaat verder onder de afbeelding Tezamen met die wijzigingen aan de vloer zullen ook de de lange longitudinale inkepingen aan de achterkant van de vloer verdwijnen en verboden worden. Daardoor wordt het drukverschil tussen de vloer en de lucht daaronder kleiner en wordt er dus, wederom, minder downforce wordt gegenereerd.

Artikel gaat verder onder de afbeelding . Verdere wijzigingen aan de hoeveelheid downforce die een auto kan genereren zijn eveneens aan de achterkant van de wagen te vinden. De kleine winglets aan de binnenkant bij de achterbanden moeten […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina De vier technische wijzigingen aan de Formule 1-bolides voor 2021