Het laatste formule 1 nieuws

Dit emailde Wolff naar de FIA na de crash van Verstappen

Dit emailde Wolff naar de FIA na de crash van Verstappen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Het houdt niet op. Niet vanzelf. De clash tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton tijdens de veelbesproken eerste ronde van de Britse Grand Prix afgelopen weekend blijft de gemoederen bezig houden. De hele Formule 1-wereld heeft zijn of haar mening al gedeeld, maar Mercedes wil toch nog even wat dingen verduidelijken.

In de gebruikelijke debrief van het weekend legt recent afgezwaaide technisch directeur James Allison uit waarom de bocht niet alleen van Max Verstappen was. Volgens het Mercedes-team zijn er duidelijke FIA-richtlijnen betreffende inhaalacties in de autosport. Hamilton stond volgens Allison dan ook volledig in zijn recht toen hij de inhaalpoging inzette.

Hij refereert daarbij naar het document dat Toto Wolff na de crash e-mailde naar FIA-wedstrijdleider Michael Masi en aan de stewards wilde laten zien. In dat diagram is te zien hoe ver een auto langszij moet zijn voordat de coureur aan de binnenkant in zijn recht staat.

Allison verklaart: “Er was veel discussie kort na de crash en we wilden voor de herstart ervoor zorgen dat de stewards nog eens het inhaaldocument van de FIA zagen met wat er wel of niet kan bij een inhaalactie. Wat Lewis deed was namelijk geheel in lijn met dat document”, zo legt hij de inhoud van het document uit, voordat hij in detail verder gaat.

“Als je aan de binnenkant van een bocht wilt inhalen, dan schrijven de voorschriften voor dat je niet helemaal langszij hoeft te zijn. Je hoeft er alleen er substantieel naast te zitten op het moment dat je de bocht ingaat. De vooras van Lewis’ auto was ruim voorbij de helft van Max’ bolide”, oordeelt hij.

Een van de argumenten tegen Hamilton was dat hij nooit de bocht had kunnen halen, maar dat argument verwijst Allison naar de prullenbak. “De andere voorwaarde is dat je de bocht moet kunnen halen en de controle over je auto moet behouden. Als je dan de bocht kan halen, dan is het jouw bocht. Lewis zou absoluut de bocht hebben gehaald”, benadrukt bij.

Allison vervolgt: “Het betekent niet dat je als eerste uit de bocht moet komen als je een inhaalpoging waagt. Het betekent niet dat […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Dit emailde Wolff naar de FIA na de crash van Verstappen