Het laatste formule 1 nieuws

Dit zijn de meest waardeloze Formule 1-paydrivers ooit

Dit zijn de meest waardeloze Formule 1-paydrivers ooit

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Er bestaat een algemene perceptie dat paydrivers per definitie veredelde amateurs zijn die zich bij een Formule 1-team inkopen om hun droom waar te maken. Dat klopt niet. Coureurs als Lance Stroll, Felipe Nasr en Red Bull -rijder Sergio Perez betaalden in het verleden grof voor een stoeltje, of namen in ieder geval een mooie zak geld mee, maar zakten nooit compleet door het ijs.

Maar ook coureurs als Michael Schumacher en Fernando Alons o begonnen hun carrière met een zak geld onder de arm. Pas later toen ze hun status verdienden, kregen ze een (vorstelijk) salaris.

Toch zijn er uiteraard een hoop paydrivers die nog niet weten hoe je het stuur recht houdt. Deze vier zakten flink door het ijs. Gaston Mazzacane

Het armlastige Minardi heeft een mooie traditie van paydrivers. Giovanni Lavaggi en Alex Yoong bijvoorbeeld. De Argentijn Gaston Mazzacane past feilloos in dat rijtje. In 2000 debuteerde hij in de Formule 1 bij het Italiaanse team. Met Marc Gene als teamgenoot (ook geen hoogdraver) moest hij het onderspit delven.

Zijn hoogtepunt dat jaar werd direct gevolgd door zijn dieptepunt. In Indianapolis haalde hij Mike Hakkinen in, die worstelde met zijn banden. Toen Mazzacane zelf moest binnenkomen, reed hij zijn pitcrew omver en viel hij uit.

In 2001 kreeg hij, mede door zijn financiële overtuigingskracht een nieuwe kans in de Formule 1, dit keer bij Prost. Hij bleek geen match voor de ervaren Jean Alesi en hij werd al na vier races ontslagen omdat hij niet presteerde. Mazzacane is nog steeds de laatste Argentijn in de Formule 1. Yuji Ide

De Japanner versierde in 2006 een zitje bij Super Aguri door zijn innige vriendschap met de baas Aguri Suzuki. Hij bleek vaak wel vijf seconden per ronde langzamer te zijn dan teamgenoot Takuma Sato. Hij finishte regelmatig op meerdere ronden van de leider.

In Imola maakte hij het echter te bont. Hij kegelde rücksichtslos Christijan Albers van de baan. Dat gebeurde op zo’n domme manier, dan de FIA zijn superlicentie introk na vier races, iets dat nog nooit was gebeurd. Ides F1-avontuur bleef bij slechts bij die vier races, hier is een […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Dit zijn de meest waardeloze Formule 1-paydrivers ooit