Het laatste formule 1 nieuws

Een miljoen Nederlanders spelen mee in de Tourpool. Hoe krijgt marktleider Scorito ze zover?

Een miljoen Nederlanders spelen mee in de Tourpool. Hoe krijgt marktleider Scorito ze zover?

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Beeld Daniël Roozendaal Stel je eigen dreamteam samen voor de Tour de France, die zondag alweer eindigt, en voorspel wie het algemeen klassement of de dagetappe wint. En, minstens zo belangrijk, vergelijk je inschattingsvermogen met dat van je concurrenten. De Tourpool is populair. Bedenker en marktleider Scorito verklaart het succes.

Je zou het een hobby kunnen noemen, of een obsessie. Toen deze editie van de Tour de France begon, 26 juni, was ik er al drie weken mee bezig. Ik keek naar rittenkoersen als het Critérium du Dauphiné en de Ronde van Zwitserland, om te achterhalen welke renners in vorm waren. Ik beluisterde podcasts en bezocht sites als procylingstats.com waar al hun resultaten op een rij staan

Bijna elke dag zat ik wel een tijdje te puzzelen op de app van het Nederlandse bedrijf Scorito, dat Tourpools organiseert. Welke wielrenners zou ik opnemen in mijn team? Wout van Aert, die nog niet geheel was hersteld van een blindedarmontsteking? Was het beste ervan af bij Peter Sagan? En zou Mark Cavendish oude tijden doen herleven?

*

Minstens een miljoen Nederlanders hebben de afgelopen weken meegespeeld in een Tour- of voetbalpool. Het merendeel deed of doet dat op scorito.com . Aan de EK-pool van die onderneming deden 567 duizend Nederlanders mee. Ruim 58 duizend mensen hopen daar als beste te voorspellen welke renners uitblinken in de Tour de France, die afstevent op het slotweekend.

Scorito is met ruime voorsprong marktleider en draait dik 1 miljoen euro omzet per jaar. Het aanbod op de site en app bestaat, naast incidentele EK- of WK-pools, uit vijftien spellen waarin je voorspellingen kunt doen over vijf sporten: Formule 1, tennis, darts, voetbal en wielrennen.

In augustus zet Scorito een nieuwe, voor de toekomst cruciale stap: het gaat de grens over. Dan kunnen deelnemers uit Groot-Brittannië, Duitsland, België, Frankrijk en Spanje hun eigen profvoetbalcompetitie voorspellen. Als dat aanslaat, wordt Scorito een grote naam in binnen- én buitenland.

Wie is deze Nederlandse ‘poolkoning’? Waarom trekt Scorito meer publiek dan de concurrentie? En wat is het verdienmodel?

Scorito is gevestigd op een bedrijventerrein in Breda, naast een kinderdagverblijf. Dat er sportliefhebbers werken, zie je aan de […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Een miljoen Nederlanders spelen mee in de Tourpool. Hoe krijgt marktleider Scorito ze zover?