Het laatste formule 1 nieuws

Een trage auto en zweem van vals spel: Ferrari is even allesbehalve de Italiaanse trots

Een trage auto en zweem van vals spel: Ferrari is even allesbehalve de Italiaanse trots

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Sebastian Vettel en Charles Leclerc bij de pitstop tijdens de GP in Oostenrijk. De afgelopen dagen buitelden voormalig Ferrari-rijders over elkaar heen om de problemen bij hun oud-werkgever te duiden. Volgens Jean Alesi (79 races voor Ferrari) wordt de ellende veroorzaakt door een auto die door ontwerpfouten ‘verkeerd is geboren’ in de fabriek in Maranello. Eddie Irvine (65 races) denkt dat het team zichzelf een zwaar jaar heeft bezorgd door viervoudig wereldkampioen Vettel voor de seizoenstart al mede te delen dat hij kan vertrekken. Daardoor is de teamdynamiek verpest.

Volgens Gerhard Berger (96 races) zitten de problemen dieper, in de teamstructuur. Teambaas Mattia Binotto heeft volgens hem te veel verantwoordelijkheden en kan wel wat sterke persoonlijkheden naast zich gebruiken.

Een snelle oplossing voor de problemen lijkt in elk geval uitgesloten, met zondag alweer de volgende race in Hongarije op het programma. Daarnaast wordt het team ook nog eens achtervolgd door een zweem van vals spel. De Ferrari-motor oogt de eerste races van het jaar de zwakste van het veld, terwijl het team vorig seizoen nog de krachtigste motor had.

In de winter troffen de Italianen een geheime schikking met racefederatie FIA over de motor van vorig jaar. Tot ergernis van concurrenten als Mercedes en Red Bull, die openheid eisten. Zij vermoeden bewust geknoei met de krachtbron, wat volgens hen wordt bewezen door de terugval dit seizoen.

De problemen zitten ook in de rode bolide zelf. Sebastian Vettel noemde die na de seizoensopening twee weken geleden zelfs onbestuurbaar. Zijn teamgenoot Charles Leclerc redde toen de eer met een gelukkige tweede plaats. Maar afgelopen weekeinde, in een race zonder hectiek, bleken de Ferrari’s hoogstens middenmoters. Binnen een ronde was de race voorbij, nadat Leclerc met een overenthousiaste actie zowel zichzelf als Vettel uitschakelde.

Kees van de Grint stond na die race op het punt iets te doen waar hij nooit eerder over had gepeinsd: een bericht sturen naar een van zijn voormalig Ferrari-collega’s. ‘Want als dat zelfs al misgaat’, verzucht Van de Grint, die als bandenexpert van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher begin deze eeuw de zeges aaneen reeg bij Ferrari. Hij verstuurde het bericht uiteindelijk niet. […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Een trage auto en zweem van vals spel: Ferrari is even allesbehalve de Italiaanse trots