Het laatste formule 1 nieuws

Eindrapport Racing Point: Niet chique, wel slim en geslepen

Eindrapport Racing Point: Niet chique, wel slim en geslepen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Na afloop van ieder seizoen delen de Formule 1-journalisten van Motorsport.com Nederland rapportcijfers uit aan de teams en coureurs. Vandaag nemen we de prestaties van de nummer vier uit het constructeurskampioenschap onder de loep: Racing Point.

Racing Point behoorde in 2019 tot de middelmaat in de Formule 1 en gooide het onder leiding van Andrew Green en Otmar Szafnauer in 2019 over een andere boeg. Tijdens de wintertest in Barcelona kwam Racing Point op de baan met een wagen die wel verdomd veel leek op de Mercedes W10. En daarmee was ‘copygate’ geboren, iets wat de rode draad (of is het de roze draad?) vormde in het seizoen van de formatie uit Silverstone. De concurrentie diende protest in tegen het ontwerp van de brake ducts van de RP20 en Racing Point verloor dat protest. Het kreeg een boete van 400.000 euro en moest bovendien vijftien constructeurspunten inleveren. Maar die boete staat niet in verhouding met de uiteindelijke winst die men boekte in het kampioenschap. De financiële winst die gepaard gaat met de vierde plaats is vele malen groter dan de boete die afgetikt moest worden bij de FIA. Is het chique? Nee, dat is helder. Maar wel kunnen we stellen dat Racing Point met beperkte middelen handig gebruikgemaakt heeft van de mogelijkheden, want de afstraffing van de FIA was – met de kennis van nu – eigenlijk bijzonder mild. De vraag blijft dan ook: had Racing Point zonder de Mercedes-onderdelen ook zo goed kunnen presteren?

Daarmee heeft het team dit jaar bovendien laten zien dat de investering van de Canadese zakenman Lawrence Stroll niet enkel was om een zitje voor zijn zoon te bemachtigen. De RP20 was wel degelijk een voorbeeld van de sportieve ambities die het team heeft. En die ambities werden uitbetaald. Racing Point was een groot deel van het seizoen een vaste waarde in de top-zeven van de Formule 1. Ondanks de soms wat mindere kwalificaties wist het team op racetempo toch aardig naar voren te komen, ondanks dat het ook niet bespaard bleef van het ellendige coronavirus. Sergio Perez moest twee races missen, in Duitsland kon Lance […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Eindrapport Racing Point: Niet chique, wel slim en geslepen