Het laatste formule 1 nieuws

Exclusief: Hoe Grosjean aan longschade ontsnapte in Bahrein

Exclusief: Hoe Grosjean aan longschade ontsnapte in Bahrein

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Iedereen hield zijn of haar hart vast toen Romain Grosjean afgelopen zondag hard crashte en in een vlammenzee terecht kwam. Het duurde 28 helse seconden voordat de Fransman uit zijn brandende bolide en over de vangrail wist te klimmen, maar toch liep hij op wat lichte brandwonden aan zijn handen na geen zware verwondingen op. Ook zijn longen kwamen ongeschonden uit de strijd. Hoe kan iemand die 28 seconden lang in het vuur heeft gezeten met kerngezonde longen uit zijn bolide kruipen?

Die vraag legde RacingNews365 voor aan Stephane Cohen, de CEO van Bell Racing Helmets, het merk racehelm dat de Haas -coureur droeg ten tijde van zijn huiveringwekkende crash in Bahrein. We bezochten de Bell-showroom in Bahrein, op een steenworp afstand van de plek waar Grosjean afgelopen weekend nog zo ongenadig hard crashte. De Franse helmbaas vertelt over de veiligheidseisen van een Formule 1-helm, die vooral moet dienen ter bescherming bij een grote klap. De helmen hebben echter ook andere veiligheidsmechanismes die ervoor moeten zorgen dat een coureur meer tijd heeft om een uit bijvoorbeeld een vlammenzee te ontsnappen.

De eerste taak van de Bell-helm van Grosjean was om ervoor zorgen dat de Fransman bij de megaklap – hij ging met 220 kilometer per uur door de vangrail heen en kreeg 53g te verduren – niet buiten bewust zijn raakte. Die test doorstond de helm met verve. “Als community, de FIA, de helmfabrikanten en alle andere partijen die betrokken zijn bij de veiligheid, kunnen we trots zijn. Trots dat Romain ondanks het feit dat hij plots verschrikkelijk hard werd afgeremd niet buiten bewustzijn is geraakt door de enorme impact. Daardoor wist hij uit zijn bolide te klimmen, zoals iedereen wel heeft kunnen zien. Als hij wel buiten bewustzijn was geraakt, dan was het resultaat natuurlijk heel anders geweest.”

Ook wat betreft de brandveiligheid deed de helm waar hij voor ontwikkeld is, vertelt Cohen. “De helm van Romain heeft precies gedaan wat hij in deze omstandigheden had moeten doen. Als het aankomt op de brandveiligheid verliep alles zoals verwacht. Het vizier was helemaal in orde, alleen de tear offs (de plastic laagjes […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Exclusief: Hoe Grosjean aan longschade ontsnapte in Bahrein