Het laatste formule 1 nieuws

Exclusief: Zo gaat het F1-motorenprogramma van Red Bull en Honda eruit zien

Exclusief: Zo gaat het F1-motorenprogramma van Red Bull en Honda eruit zien

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Honda maakte in 2020 wereldkundig dat het aan het einde van dit seizoen afscheid neemt als motorleverancier in de Formule 1. De naam Honda zou daarmee uit de sport verdwijnen, maar dat is nog allerminst zeker. Red Bull moest op zoek naar een oplossing om het vertrek op te vangen en vond deze. Het richtte Red Bull Powertrains op – de tak die de F1-motoren gaat onderhouden en op termijn gaat ontwikkelen.

Wie denkt dat dit direct in 2022 is komt bedrogen uit. Red Bull is momenteel bezig om haar motorendivisie op te bouwen, maar dat kost tijd. De faciliteiten moeten gebouwd worden, equipement ingekocht worden en personeel gestrikt worden. Uiteindelijk zal de motorentak van Red Bull honderden mensen huisvesten, die zich ook bezig gaan houden met het ontwikkelen van een nieuwe motor voor 2025 of 2026 – het jaar waarin de nieuwe F1-motorreglementen van toepassing moeten worden.

RacingNews365 sprak exclusief met dr. Helmut Marko van Red Bull over de motorendeal met Honda. “We worden eigenlijk noodgedwongen motorleverancier, doordat Honda uit de F1 stapt. Wij waren er direct van overtuigd dat we een eigen motor zouden willen bouwen. Voor ons is het pakket zeer belangrijk. Als je een motor koopt bij een fabrikant dan krijg je een pakket waar je het mee moet doen, dat kan je niet beïnvloeden. Dan moet je de auto om de motor heen bouwen. Als je de motorafdeling in huis hebt, kan je een compromis sluiten om een optimaal totaalpakket te bouwen.”

Marko legt ook uit hoe de deal met Honda eruit moet zien: “Wij krijgen de IP-rechten en de 2022-motoren, die in Japan ontwikkeld worden. Alles wat we van Honda betrekken is tegen betaling. Verder blijven we op vele vlakken met ze samenwerken.”

Hoeveel Red Bull aan Honda betaalt, wil het team vanzelfsprekend niet zeggen, maar het is een zeer aanzienlijke som geld. Meer dan het maximale bedrag van $18 miljoen dat een team aan een motorleverancier per jaar betaalt voor de levering van louter motoren.

“Als de nieuwe motoren komen, zullen wij in 2023 of ’24 deze zelf samenstellen, bouwen en monteren. Dat is een geweldig […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Exclusief: Zo gaat het F1-motorenprogramma van Red Bull en Honda eruit zien