Het laatste formule 1 nieuws

F1-begrippen uitgelegd: DRS, rake, MGU-H, onderstuur en meer

F1-begrippen uitgelegd: DRS, rake, MGU-H, onderstuur en meer

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Wie een Formule 1 Grand Prix volgt, hoort heel wat jargon uit de monden van coureurs, engineers en verslaggevers komen. Zelfs de meest trouwe fans hebben soms nog moeite met de betekenis van de vele technische F1-begrippen.

De nieuwe eigenaren van de Formule 1 hebben de afgelopen jaren veel geprobeerd om de sport begrijpelijker te maken, onder meer met diverse infographics en eenvoudigere benaming van de Pirelli-banden. Toch passeren diverse uitdrukkingen waarvan niet iedereen de betekenis kent regelmatig de revue. We hebben de meest voorkomende technische F1-termen op een rijtje gezet en uitgelegd. Bandencompounds: Soft, Medium, Hard

Formule 1-banden worden geproduceerd door Pirelli. De Italiaanse fabrikant heeft een range van vijf verschillende compounds droogweerbanden, naast de regenband (voor een natte baan) en intermediate (voor een opdrogende baan of tijdens lichte regen). Deze banden zijn aangeduid met de namen C1 tot en met C5. De C1 is de hardste band met de langste levensduur, de C5 slijt het snelste maar biedt de meeste grip. Pirelli bepaalt voorafgaand aan elk raceweekend welke drie compounds gebruikt mogen worden.

Om het voor de fans overzichtelijker te maken, worden de drie compounds voor een Grand Prix-weekend altijd ‘soft’, ‘medium’ en ‘hard’ genoemd. Om de kijkers thuis en langs de baan een beeld te geven op welke band een coureur rijdt, zijn de wangen rood, geel en wit gekleurd.

Regenbanden hebben een blauwe markering en beschikken over diepe groeven om zo veel mogelijk water af te voeren. Intermediates zijn groen en hebben kleinere groeven. De normale banden hebben helemaal geen groeven en worden veelal ‘slicks’ genoemd. Blauwe vlag

De blauwe vlag wordt getoond wanneer een coureur bijna op een ronde gezet wordt. Nadat deze vlag gezwaaid is, moet de betreffende rijder bij de eerste gelegenheid plaatsmaken om de snellere wagen(s) te laten passeren. Wanneer een achterblijver niet snel genoeg aan de kant gaat, kan er een tijdstraf worden uitgedeeld. De blauwe vlag heeft als doel dat de leidende wagens niet opgehouden worden en het resultaat van de race niet beïnvloed wordt door langzame deelnemers. Blistering of blaarvorming

Blistering treedt op wanneer een band te warm wordt. Daardoor ontstaan […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina F1-begrippen uitgelegd: DRS, rake, MGU-H, onderstuur en meer