Het laatste formule 1 nieuws

F1 en COVID-19: Hoe quarantaines de opbouw voor 2021 verstoren

F1 en COVID-19: Hoe quarantaines de opbouw voor 2021 verstoren

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Het mag gezegd worden dat de Formule 1 het in 2020 na een weifelende start knap heeft gedaan: de koningsklasse wist alsnog een seizoen met zeventien races te houden, in Europa en het Midden-Oosten. De ambitie voor 2021 is om weer een normale kalender af te werken met races op vijf continenten, en dat met een recordaantal van 23 wedstrijden. Maar er zijn heel wat nieuwe vraagstukken die de kalender van 2021 een moeilijk verhaal maken.

De pandemie is namelijk verre van afgelopen en inmiddels hebben vele landen hun reisbeperkingen aangescherpt. Vooral de situatie in het Verenigd Koninkrijk, dat rijkelijk laat reisrestricties invoerde, is een probleem. Zeven van de tien Formule 1-teams zijn gebaseerd in een land dat gezien wordt als een COVID-19 hotspot, waardoor Britse reizigers in veel landen geweerd worden. Zo kan de Formule 3-test in het Zuid-Spaanse Jerez niet doorgaan omdat veel teams Spanje niet binnen mogen volgens de huidige beperkingen. Het lijkt dan ook niet meer dan normaal dat de huidige kalender van 23 races nog verder op de schop gaat, nadat de Australische en Chinese Grands Prix al waren uitgesteld.

Momenteel kunnen topsporters een uitzondering op de Britse quarantaineregels verkrijgen. Daardoor zag je al beelden verschijnen van Sergio Perez, Daniel Ricciardo en Sebastian Vettel bij hun nieuwe werkgevers. Die uitzondering geldt echter niet voor personeelsleden. Zo zit Mercedes -teambaas Toto Wolff al sinds kerstmis in Oostenrijk. Toto Wolff, Executive Director (Business), Mercedes AMG Het wordt helemaal ingewikkeld voor teams met buitenlandse leveranciers en al helemaal wanneer teams kantoren hebben in verschillende landen. Denk maar aan Alpine , dat een basis heeft in het Britse Enstone en een motorafdeling in het Franse Viry. McLaren bouwt een nieuwe windtunnel en gebruikt daarom momenteel die van Toyota in Keulen. Haas is zelfs verdeeld over drie landen: Amerika, Engeland en Italië. “Normaal gezien ga ik tussen januari en februari terug naar de fabriek [in Banbury], maar nu ben ik niet gegaan”, vertelde teambaas Guenther Steiner. “Overal waar ik heen wil moet ik in quarantaine en dat gaat gewoon niet. Ik reis rechtstreeks naar Bahrein af voor de wintertest om problemen […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina F1 en COVID-19: Hoe quarantaines de opbouw voor 2021 verstoren