Het laatste formule 1 nieuws

F1-teams verdeeld over tweedaagse Grand Prix-weekends

F1-teams verdeeld over tweedaagse Grand Prix-weekends

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Het tweedaagse weekend in Imola, met geen actie op vrijdag en slechts een enkele vrije training op zaterdag van anderhalf uur is een grote vermindering van het aantal kilometers die teams kunnen afleggen.

Het format was meteen ook een goede test voor 2021, wanneer de Formule 1 het tweedaagse weekend mogelijk bij meer Grands Prix zal invoeren als compensatie voor het hogere aantal raceweekends. Naar verluidt zullen er op de voorlopige kalender van 2021 maar liefst 23 races staan. Om tegemoet te komen aan de logistiek problemen en het helse reisprogramma van de teams zou er met tweedaagse weekends heel wat druk van de schouders van monteurs en engineers kunnen vallen.

Niet iedereen is echter voor het gestroomlijnde format te vinden. Otmar Szafnauer bijvoorbeeld. De CEO van Racing Point vindt dat het nieuwe format “niet bij de Formule 1 hoort” en wil dat ook de fans worden gehoord. “Ik denk dat je dit vanuit het perspectief van de fans moet bekijken”, aldus Szafnauer. “Vinden zij dit format wat? Ikzelf stond er voor open en ik dacht dat ik het goed zou vinden, maar het voelde vreemd aan na 23 jaar lang een weekend van vrijdag tot zondag te hebben gekend. Het voelde niet natuurlijk aan. Het hoort niet bij de Formule 1.”

Voorstanders van het plan hopen dat het gebrek aan oefentijd voor verrassing komt te zorgen, maar vergeten volgens Szafnauer dat de topteams meer middelen hebben en dus op operationeel vlak zich beter kunnen voorbereiden op een kort weekend met minder data. “Als je betere simulatietools in de fabriek hebt, dan ben je beter voorbereid op zo’n samengeperst weekend”, legde Szafnauer uit. “Als dit meer gaat gebeuren in de toekomst, dan zullen we net zoals de anderen infrastructuur installeren in onze fabriek om dat beter te optimaliseren.”

Williams-man Dave Robson stelt dan weer dat het voor teams “niet zo moeilijk zou zijn” om zich aan te passen. “Als engineers houden we niet van verandering, maar het treft iedereen evenveel, het is dus geen groot probleem”, aldus de Head of Vehicle Engineering van Williams.

McLaren-teambaas Andreas Seidl is wel te vinden voor de praktische […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina F1-teams verdeeld over tweedaagse Grand Prix-weekends