Het laatste formule 1 nieuws

F1 Tech: De achtervleugel die Hamilton aan de zege hielp

F1 Tech: De achtervleugel die Hamilton aan de zege hielp

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De sterke overwinning van Lewis Hamilton in de Formule 1 Grand Prix van Portugal toonde nog maar eens zijn kwaliteiten als het neerkomt op inhalen en bandenmanagement. Er speelden echter ook een aantal interessante technische aspecten een rol op weg naar zijn zege. Het succes van de Brit kwam mede voort uit de verholpen balansproblemen, evenals de keuze voor een andere achtervleugel dan teamgenoot Valtteri Bottas. Het gevecht met Red Bull

De fans hebben in jaren niet zo’n spannende strijd aan kop van het veld gezien als dit seizoen het geval is. Mercedes ondervindt meer hinder van de nieuwe reglementen voor de vloer en de nieuwe bandenconstructie. Rivaal Red Bull Racing heeft daarentegen de voornaamste problemen met het chassis en de aerodynamica die hen vorig jaar parten speelden verholpen. Bovendien heeft Honda een krachtige nieuwe power unit ontwikkeld.

Uitdager Red Bull zet alles op alles om dit jaar echt mee te kunnen doen om de hoofdprijzen en introduceerde in Portugal een aanzienlijk updatepakket . Mercedes werkt sinds de moeizame wintertest rustig maar gestaag aan de W12 en krijgt de wagen langzaam maar zeker steeds beter in het gareel. Ook de kampioensformatie heeft al een handvol aerodynamische updates geïntroduceerd, maar de focus gaat vooral uit naar het maximaliseren van de afstelling en het pakket.

Portugal was daarop geen uitzondering. De listige omstandigheden met weinig grip zorgden voor vraagtekens hoe de banden het best gemanaged konden worden. Een bolide met een goede wegligging zou in het voordeel zijn. Dat had Mercedes tijdig in de gaten en kwam met een prima pakket uit de startblokken. De W12 zag er vanaf het eerste moment gebalanceerd uit. Het was dan ook interessant om te zien dat Hamilton koos voor andere downforceniveaus dan zijn teamgenoot Bottas.

Valtteri Bottas, Mercedes W12, Lewis Hamilton, Mercedes W12

Mercedes had twee verschillende achtervleugels beschikbaar. Vaak worden tijdens de vrijdagtrainingen beide concepten getest om te bepalen welke versie de beste prestaties op het betreffende circuit oplevert. De optische verschillen lijken niet zo drastisch, maar ze zorgen voor subtiele veranderingen die ervoor zorgen dat er met een ander downforceniveau gereden kan worden, wat weer invloed […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina F1 Tech: De achtervleugel die Hamilton aan de zege hielp

‘Ziggo verliest F1 rechten’

‘Ziggo verliest F1 rechten’

Zit je lekker voetbal-onzin te kijken, komt er ineens serieus nieuws voorbij. Zojuist wist Sportmarketeer Chris Woerts bij Voetbal Inside te melden