Het laatste formule 1 nieuws

F1 Tech: De experimentele Mercedes-vleugel die hint naar een laatste update

F1 Tech: De experimentele Mercedes-vleugel die hint naar een laatste update

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

In de eerste fase van het Formule 1-seizoen 2021 leek vooral Red Bull de meeste vaart te zetten achter het upgraden van het aerodynamische pakket. Bij vrijwel elke race had de Oostenrijkse renstal weer een nieuwe (kleine) verbetering voor de RB16B op de auto geschroefd. Mercedes koos er daarentegen voor om vast te houden aan het traditionele plan: minder vaak een upgrade, maar dan wel direct van substantiële orde. Red Bull Racing RB16B voorvleugel detail Het verschil in aanpak tussen beide partijen voegde een extra tactische laag toe aan de toch al intense titelstrijd. Naast het technische aspect van de ontwikkelingsstrijd, leverde de constante stroom aan updates Red Bull een klein psychologisch voordeel op. Niet voor niets heeft Lewis Hamilton er dit jaar al herhaaldelijk op gehamerd dat zijn team stappen moet blijven maken om daarmee de vooruitgang van de concurrent bij te kunnen benen. Desondanks heeft Mercedes aanvankelijk de poot stijf gehouden en werd er gecommuniceerd dat het pakket aan nieuwe onderdelen voor de Britse Grand Prix voor de zomerstop de laatste upgrade zou zijn voor de auto van 2021. Toch nog een upgrade?

Wie met een haviksoog een blik werpt op de W12 ontdekt dat die uitspraak van Mercedes in juli niet helemaal waarheid blijkt te zijn. In de laatste twee races heeft de renstal uit Brackley namelijk geëxperimenteerd met een aangepaste voorvleugel. Het gaat in dit geval niet helemaal om een nieuw concept, wat gezien de focus op de ontwikkeling van de nieuwe auto’s voor 2022 ook niet heel verrassend is. Het geeft echter wel aan dat het team een andere richting op beweegt die we ook al elders hebben gezien. De uiteinden van de bovenste elementen van de voorvleugel zijn namelijk iets aangepast om daarmee de luchtstroom over de voorwielen iets te wijzigen. Mercedes W12 voorvleugel vergelijk Bij het nieuwe ontwerp (zie onderzijde bovenstaande illustratie) komt er iets meer druk te liggen op de buitenkant van de vleugel (zie de groene highlight), wat ook heeft geresulteerd in de toevoeging van een zogenaamde Gurney flap. De bovenrand is daarentegen juist iets smaller geworden richting het onderdeel […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina F1 Tech: De experimentele Mercedes-vleugel die hint naar een laatste update