Het laatste formule 1 nieuws

F1 Tech: De vernieuwde aero die Red Bull in Portugal introduceert

F1 Tech: De vernieuwde aero die Red Bull in Portugal introduceert

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Red Bull Racing zet tot nu toe volop in op de ontwikkeling van de RB16B. In de strijd tegen Mercedes heeft de Oostenrijkse equipe een reeks upgrades voor de RB16B meegenomen naar Portugal, waar de Formule 1 dit weekend de derde race van het seizoen afwerkt.

Vaak richten teams zich op één gebied van de auto als zij upgrades introduceren, maar reed toen met het oude pakket om te kijken of de veranderingen inderdaad de gehoopte stap voorwaarts zouden brengen. Dat bleek het geval en vanaf VT2 kon ook Perez met de nieuwste ontwikkelingen rijden. Hier werpen we een blik op de wijzigingen aan de RB16B. Detail van de brake ducts van de Red Bull Racing RB16B

We beginnen met de voorste brake ducts, waar een klein detail is toegevoegd aan het bestaande ontwerp. In het bovenste deel van de inlaat is een extra verticale verdeler geplaatst (zie witte pijl). Met deze optimalisatie moet de luchtstroom efficiënter geleid worden in de centrale inlaat. Ook moet de opgevangen luchtstroom naar het daarvoor bestemde deel van de remassemblage geleid worden. Waarschijnlijk heeft dit meer te maken met het gedrag van de luchtstroom bij het sturen van de wielen. De tegemoetkomende luchtstroom gedraagt zich dan anders, terwijl de behoefte dezelfde blijft.

De vleugeltjes voor de sidepod van de Red Bull Racing RB16B

Foto: Uncredited

Wat betreft het optimaliseren van de luchtstroom onder de vloer en langs de flanken zijn er vrij forse veranderingen gedaan aan de bargeboards en de vleugeltjes bij de sidepod. De rij vinnen die de voorste rand van de voetplaat van de bargeboards vormen, zijn ingrijpend gewijzigd. Niet alleen is het aantal vinnen vergroot, maar ook de invalshoek is veranderd (rode pijl). De naar buiten gerichte vinnen daarboven zijn ook aangepast. De tweede rij bestond uit twee vinnen, maar daar is nu een trio van gemaakt.

De echt grote en merkbare verandering zit hem in hoe Red Bull de vormgeving van de vleugeltjes voor de sidepod heeft geoptimaliseerd. Iedere verandering heeft daarbij een effect dat ervoor zorgt dat de hele montage opnieuw moet worden vormgegeven. Het voorste verticale element (rood gemarkeerd) bestaat nu uit twee […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina F1 Tech: De vernieuwde aero die Red Bull in Portugal introduceert