Het laatste formule 1 nieuws

F1 Tech: Wat de rondrit door Imola onthult over de RB16B van Verstappen

F1 Tech: Wat de rondrit door Imola onthult over de RB16B van Verstappen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Max Verstappen kampte in de tweede training op de vrijdag van de Grand Prix van Emilia-Romagna op Imola met een kapotte aandrijfas. De Red Bull-coureur parkeerde zijn bolide aan het einde van de pitstraat. Een logische plek, zo zou je denken: even terugduwen naar de pitstraat en het team kan de gehavende wagen ophalen. In praktijk ging dat heel anders en werd de RB16B achterop een laadbak aan het hele dorp gepresenteerd. Niet echt ideaal voor een toonaangevend Formule 1-team dat de concurrentie het liefst zo ver mogelijk weg houdt van de bolide.

De rondrit terug naar de paddock was bovendien een flinke tocht, waardoor er niet meer voldoende tijd was om de RB16B op te lappen en Verstappen aan het einde van de sessie nog eens naar buiten te sturen. Erger dan dat was het feit dat de auto blootgesteld werd aan alle nieuwsgierige ogen rond het circuit. Normaliter komen er wat monteurs aangesneld met grote doeken om de wagen af te dekken maar in dit geval was de plek zo lastig te bereiken dat ook dat niet haalbaar bleek.

Ook Red Bull-adviseur Dr. Helmut Marko zag dat de concurrentie optimaal van de gelegenheid gebruikmaakte om de bolide goed te inspecteren: “De wagen werd via een enorme omweg teruggebracht naar de paddock. We dachten dat hij misschien rechtstreeks naar Maranello zou rijden”, grapte de Oostenrijker als een boer met kiespijn. De fabriek van Ferrari werd niet de eindbestemming, maar er waren wel veel fotografen in de buurt om de auto uit alle hoeken op de gevoelige plaat vast te leggen.

Onze technisch expert Giorgio Piola was een van hen. Hij kreeg een unieke blik op een deel dat zelden goed zichtbaar is: de vloer, de transitiezone en de diffuser. We bespreken de belangrijkste aspecten die naar boven zijn gekomen. Red Bull Racing RB16B detail De close-up van de achterzijde van de wagen toont aan dat het team nog altijd gebruikmaakt van winglets op de onderste helft van de brake duct-afscheiding, al zijn ze een stuk smaller om te voldoen aan de nieuwe reglementen. Daarnaast is het goed te zien hoeveel energie […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina F1 Tech: Wat de rondrit door Imola onthult over de RB16B van Verstappen