Het laatste formule 1 nieuws

Ferrari stelde herintrede klantenauto’s voor om kosten te drukken

Ferrari stelde herintrede klantenauto’s voor om kosten te drukken

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Tijdens de gesprekken van de Formule 1 om de toekomst van de sport veilig te stellen heeft Ferrari een voorstel gedaan om klantenauto’s terug te laten keren. Het idee werd echter verworpen door de rest van de teams.

In de lente sprak de F1 over het nemen van maatregelen om de hele grid te steunen, omdat verwacht werd dat de coronavirus-pandemie een forse impact zou hebben op de inkomsten van de teams. Uiteindelijk werd besloten om in 2021 verder te rijden met de huidige auto’s om de ontwikkelingskosten te drukken. De nieuwe reglementen werden daardoor uitgesteld tot 2022, terwijl het budgetplafond voor 2021 verlaagd werd tot 145 miljoen dollar. Tijdens de gesprekken kwam ook de mogelijke terugkeer van klantenauto’s, die sinds 2008 verboden zijn, ter sprake. Lees ook:

Bevestigd: F1 stelt nieuwe technische regels uit naar 2022

Ferrari-teambaas Mattia Binotto heeft onthuld dat hij degene was die het idee in de groep gooide. Hij hoopte op een soortgelijke structuur als de satellietteams in de MotoGP. “Als Ferrari hebben we tijdens de gesprekken over de toekomst in de COVID-periode een voorstel gebracht om klantenauto’s van de grote teams te overwegen, zoals we dat ook in de MotoGP hebben”, zei Binotto. “Dat voorstel werd verworpen door alle teams, de F1 en de FIA en dat begrijpen wij volledig. Ik denk dat het een besluit is wat wij gezamenlijk genomen hebben.” ‘Teams moeten onafhankelijk zijn’

In de afgelopen weken staan klantenauto’s weer in het middenpunt van de belangstelling vanwege het protest dat Renault indiende tegen Racing Point. De RP20 heeft namelijk de nodige gelijkenissen met de Mercedes W10, de kampioensauto van vorig seizoen. Renault benadrukt dat het protest cruciaal is om te bepalen hoe de opzet van het team van de toekomst eruit ziet . Tegelijkertijd wil McLaren duidelijkheid over de zorgen dat de sport in de toekomst een ‘kopieerkampioenschap’ wordt .

Gevraagd door Motorsport.com naar hoe Ferrari tegen de zaak aankijkt, zei Binotto dat het belangrijk is dat alle teams onafhankelijk blijven. “Alle teams moeten onafhankelijk zijn. Ze zouden in staat moeten zijn om hun eigen ontwikkelingen door te voeren”, zei de Italiaan. […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Ferrari stelde herintrede klantenauto’s voor om kosten te drukken