Het laatste formule 1 nieuws

FIA legt uit waarom Honda tijdens lockdown kon doorwerken

FIA legt uit waarom Honda tijdens lockdown kon doorwerken

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De introductie van een doorontwikkelde Honda-krachtbron voorafgaand aan de eerste Grand Prix van het jaar in Oostenrijk, zorgde hier en daar voor gefronste wenkbrauwen.

Hoe hadden de Japanners de verplichte lockdown in de Formule 1 weten te omzeilen en kunnen werken aan het verbeteren van hun motoren? Rivalen Ferrari, Renault en Mercedes moesten tenslotte hun fabrieken vanwege de coronacrisis in Europa wekenlang sluiten en daardoor konden zij geen verbeteringen aanbrengen aan hun krachtbronnen.

In Japan was er in die eerste periode van de coronapandemie echter geen sprake van een door de overheid opgedrongen sluiting van fabrieken en dus zat de FIA met een dilemma: mocht men bij Honda wel doorwerken, terwijl men dat in Europa niet kon en zou dat de Japanners een voordeel opleveren? Uitgestelde lockdown

Nikolas Tombazis is bij de FIA verantwoordelijk voor alle zaken die betrekking hebben op de éénzitters en dus ook de Formule 1. Hij legt aan Motorsport.com uit hoe de besluitvorming in dit dossier tot stand kwam. “De [fabrieks]sluiting van Honda was wat anders dan die van de overige motorfabrikanten. Niet vanwege de duur, maar wel wat betreft de periode waarin die plaatsvond. De reden was dat alle teams en motorfabrikanten het er over eens waren dat tijdens deze buitengewone periode geen van de partijen langer niet zouden kunnen werken door het simpele feit dat ze in een land zaten dat zwaarder door de crisis was getroffen.”

“Dat was vooral relevant voor Italië, dat eerder in lockdown ging dan het Verenigd Koninkrijk”, vervolgt Tombazis. “We zeiden dat alle lockdowns gelijk zouden moeten zijn: het kan niet zo zijn dat een team of fabrikant er een voor- of een nadeel van ondervindt.”

Het uitgangspunt om iedereen gelijk te behandelen klinkt logisch, maar stuitte op een bezwaar. Daar waren de Europese fabrikanten van overheidswege verplicht waren om al in maart/april de deuren te sluiten, was er in Japan geen sprake van een door de autoriteiten opgelegde lockdown. Had de Formule 1 Honda bevolen om in dezelfde periode als Ferrari, Mercedes en Renault de fabriek te sluiten dan had dat mogelijk nadelig uitgepakt als de Japanse overheid in een later […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina FIA legt uit waarom Honda tijdens lockdown kon doorwerken