Het laatste formule 1 nieuws

Fitheid F1-coureurs: Trainingsprogramma, dieet, cardio en meer

Fitheid F1-coureurs: Trainingsprogramma, dieet, cardio en meer

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Het ziet er op televisie misschien niet altijd zo uit, maar de krachten die coureurs tijdens een kwalificatieronde moeten doorstaan zijn enorm. Een normaal mens zou dergelijke krachten al na een paar seconden niet meer aan kunnen, laat staan dat dit ronde na ronde voor een periode van anderhalf uur vol te houden is. Het is dus begrijpelijk dat de hedendaagse F1-coureurs tot de fitste atleten ter wereld behoren.

Dit was echter niet altijd zo. In de beginjaren van de Formule 1, zelfs nog in de jaren 80, was het trainingsregime van de coureurs beperkt. Men zag in dat het zinvol was om fit te zijn en een aardige conditie te hebben, maar daar bleef het ook bij. Ayrton Senna en Michael Schumacher brachten de fysieke training en fitheid naar een heel nieuw niveau. Michael Schumacher in de gym Waarom moeten coureurs fit blijven?

Coureurs stellen zich achter het stuur van hun bolides bloot aan enorme krachten. De topsnelheid en het gigantische remvermogen zijn zeer belastend. Bij de start van een Formule 1-race krijgt het lichaam zo’n 2G te verduren, de heftigste remzones aan het einde van een recht stuk kan krachten tot 6G teweegbrengen. Simpelweg het loslaten van het gaspedaal levert al een druk van 1G op. De coureur moet vervolgens zo’n 160 kilogram aan kracht op het rempedaal overbrengen om de wagen af te remmen en met de juiste snelheid door de bocht te gaan.

De krachten op het lichaam in de bochten zijn minstens zo heftig. Op sommige circuits krijgen de coureurs liefst zesmaal hun eigen lichaamsgewicht te verduren. In de Grand Prix van Toscane 2020 kreeg Lewis Hamilton in de training in bochten 6, 7 en 8 te maken met respectievelijk 4,9G, 5,6G en 5,2G. Mercedes-teamgenoot Valtteri Bottas kreeg in de fameuze Parabolica op Monza 5,2G te verduren tijdens de kwalificatie voor de GP van Italië in datzelfde seizoen. Valtteri Bottas in de Parabolica Om deze enorme krachten te kunnen weerstaan hebben de coureurs zeer sterke spieren in de nek, core en benen nodig, met voldoende uithoudingsvermogen om van start tot finish te blijven presteren. Ook het […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Fitheid F1-coureurs: Trainingsprogramma, dieet, cardio en meer