Het laatste formule 1 nieuws

Formule 1-auto’s moeten vanaf 2026 kleiner en lichter worden

Formule 1-auto’s moeten vanaf 2026 kleiner en lichter worden

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Terwijl de Formule 1-teams nog volle bak bezig zijn met de ontwikkeling van de gloednieuwe auto’s voor 2022, heeft de technische werkgroep van de koningsklasse van de autosport het vizier alweer op 2026 gericht. Aan de technische reglementen voor 2022 – een boekwerk van 169 pagina’s – is vier jaar lang gewerkt, maar nog voordat er een meter gereden is met de nieuwe auto’s werkt een tienkoppig technisch team, aangestuurd door Formule 1’s technisch directeur Pat Symonds, nu alweer aan de F1-auto van de volgende generatie. De invoering van het nieuwe technisch reglement staat niet toevallig voor 2026 gepland: dat jaar moet namelijk ook een nieuw motorreglement in gebruik worden genomen.

Het technisch reglement voor 2026 zal voor een groot deel gebaseerd zijn op de nieuwe regels voor 2022. Wat betreft de aerodynamica en de terugkeer van het grondeffect zal er naar verwachting weinig veranderen. Wel zullen eventuele verbeterpunten die de komende jaren in de praktijk aan het licht komen uiteraard mee worden genomen. Een belangrijk punt waar nu al hard aan wordt gewerkt is het stopzetten van de trend dat de Formule 1-bolides de laatste jaren alsmaar groter en zwaarder zijn geworden. Zo bedraagt het minimumgewicht van de auto’s dit jaar al 752 kilogram. Daar komt volgend jaar nog eens 40 kilogram bij vanwege de grotere en zwaardere 18 inch velgen. Op dieet

Het hoge gewicht van de auto’s is de Formule 1-coureurs al jaren een doorn in het oog, aangezien de auto’s in twintig jaar tijd ruim 150 kilogram zwaarder zijn geworden. Hoog tijd dus voor een dieet, al lijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan. Het verkleinen van de auto en inkorten van de wielbasis is een optie, al moet er ook rekening worden gehouden met alle veiligheidseisen waar een auto tegenwoordig aan moet voldoen en de complexe technologieën onderhuids. In dat tweede schuilt hem bovendien ook het grootste probleem: het verlagen van het gewicht is met de huidige generatie motoren nauwelijks haalbaar.

De Formule 1, de FIA en de motorfabrikanten onderhandelen momenteel nog over de Formule 1-motor van de toekomst. De exacte details zijn nog niet bekend, al […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Formule 1-auto’s moeten vanaf 2026 kleiner en lichter worden