Het laatste formule 1 nieuws

Formule 1 in de Bollenstreek: het circuit dat er nooit kwam

Formule 1 in de Bollenstreek: het circuit dat er nooit kwam

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De Grote Prijs van Nederland ging uiteindelijk naar Zandvoort. NOORDWIJK – Wellicht zal met een beetje gunstige wind komend weekend in de Bollenstreek het geluid van scheurende Formule 1-auto’s op het circuit van Zandvoort te horen zijn. Als de loop van de geschiedenis net iets anders was gegaan, dan hadden Max Verstappen en Lewis Hamilton hun rondjes een paar kilometer zuidelijker afgewerkt. In het interbellum werd er serieus gedacht over een racecircuit in een gebied ten noorden van Noordwijkerhout.

‘Vijf jaar lang was er sprake van dat het eerste racecircuit van Nederland in Noordwijk zou komen te liggen’, vertelt sporthistoricus Jurryt van de Vooren. ‘In 1923 werden er plannen onthuld voor een baan in de badplaats. Niet alleen voor auto’s, maar ook voor motorraces. Daarnaast was het plan om op het middenterrein een vliegveld aan te leggen voor het transport van bloembollen naar het buitenland. Het was een groot en ambitieus plan.’

Wel een plan met een stevig fundament. Er was al grond aangekocht door een bedrijf dat het plan moest realiseren. Het Langeveld, tussen Lisse, Noordwijk en Noordwijkerhout moest in de jaren twintig het centrum worden van de Nederlandse racesport. De gemeente Noordwijk had zelfs al subsidie van zestigduizend gulden toegezegd en er was een beroemde architect bij het project betrokken. ‘Harry Elte’, weet Van de Vooren. ‘Elte had in 1914 het eerste Nederlandse stadion ontworpen; de voorloper van het Olympische Stadion. Het waren niet zomaar wat passanten die aan het project verbonden waren.’

De plek waar de racebaan zou komen te liggen, was ideaal volgens de krant ‘Het Vaderland’. De reis naar het circuit zou vanuit zowel Den Haag als Amsterdam 26 kilometer bedragen. Van het toen nog bestaande station Lisse was het slechts een kwartier lopen. Er zou een racebaan van drie kilometer van beton moeten komen en voor maar liefst 57.500 toeschouwers zou er een plekje zijn op de tribunes. Plattegrond van het circuit van Noordwijk uit 1925 | Tekening: Dagblad Het Vaderland Het plan stond niet op zichzelf. Begin jaren twintig timmerde autoracen hard aan de weg. Door heel Europa werden racecircuits aangelegd. In 1922 opende Monza […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Formule 1 in de Bollenstreek: het circuit dat er nooit kwam