Het laatste formule 1 nieuws

Formule 1 krijgt mogelijk een dikke turboboost

Formule 1 krijgt mogelijk een dikke turboboost

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Zorgt een turboboost in de Formule 1 voor een boost in de populariteit van de sport?

De grote denkers van de Formule 1 hebben het maar druk mee. Uren, nachten en dagen peinzen zij over hoe ze de Formule 1 weer interessant gaan maken . Dat terwijl wij op de redactie het allemaal in een kwartiertje wel op een bierviltje kunnen pennen, maar soit. Waar wij simpelweg zouden gaan voor een jankende atmosferische veelcilinder en een bak minder aerodynamische downforce, moeten de hoge heren (m/v) natuurlijk(?) ook denken aan saaie dingen als milieu, kosten en technologische relevantie.

Met dat soort lolbedervers wordt het lastiger om een mooie formule te verzinnen. Maar toch zal men voor 2025 met iets nieuws moeten komen. Dat is namelijk het jaar waar de huidige V6-motoren volgens planning met pensioen zullen gaan. De ambities voor de nieuwe generatie zijn groot, zo valt op te merken uit de woorden van Liberty Media’s technische brein Ross Brawn bij Auto-Motor-und-Sport : We moeten CO2-neutraal zijn, de kosten moeten naar beneden en het geluid moet kloppen. Ross Brawn, megabrein die fan is van hersenkrakers Een onmogelijke opgave zou je zeggen. Doch Gilles Simon, vroeger zelf motorontwikkelaar bij Ferrari en Peugeot en nu de FIA man die over de motoren gaat, denkt dat het mogelijk is: We kunnen profiteren van de ervaring die de technici in de laatste 20 jaar opgedaan hebben. Met die kennis op zak kunnen veel dingen veel simpeler vormgeven. Gilles Simon, geen frenemy van Garfunkel Simon wil dat het elektro-aandeel in het totaalvermogen van de motor groter wordt. Maar daarnaast wil hij ook dat de verbrandingsmotor zelf nog zo’n tien procent efficiënter wordt. Daarbij komt een probleem om de hoek dat eigenaren van een middenklasser met turbotor wel zullen herkennen : Wij werken aan motoren die bij vollast zo mager mogelijk lopen. In een stratenauto gebruik je vrijwel nooit vollast en het verbruik wordt dus vooral bepaald bij deellast. Daarom worden motoren voor straatauto’s erop afgesteld vooral bij deellast zuinig te zijn. Om dezelfde zuinigheid bij vollast te bereiken, is veel moeilijker. Dat is onze opgave. We denken […]

Lees het hele artikel op de volgende pagina Formule 1 krijgt mogelijk een dikke turboboost